Armering i støbt beton gulve?

Hej,

Jeg er i gang med at undersøge hvordan jeg skal lægge et nyt støbt betongulve på min badeværelse, på bjælkeunderlag. Jeg har kiggede i SBi anvisning 252 for at få byggede en god viden. Men alle de eksemplar på betongulve støbt ovenpå bjælkeunderlag, viser at betonet er armeret med 6mm stål pinde, også de gulve der er støbt ovenpå et lag svalehaleplader. Men når jeg ser alle mulig videoer på nettet hvor der støbes ovenpå svalehaleplader, bliver der tilsynladen ikke brugt armering...

Nogen, der kan sige om det er nødvendigt eller ej?

(Jeg undskylder min dårlig formuleret dansk)

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du bruger svalehaleplader skal der ikke bruges ekstra armering, svalehalepladen er armering i sig selv.

Se evt. her https://wood-online.dk/images/Lewis%20monteringsvejledning.pdf

Det lyder fornuftigt med armering af betonen med rionet, når du vil støbe på bjælkelag. Skal dine varmerør ikke støbes ind i betonen, for så ville jeg undvære svalehalepladerne. Svalehaleplader bruges normalt til at fordele varmen i dårlige varmeledere som f.eks. trægulve.


fase

Jeg vil bruge el-varmemåtter, så varmerør er ikke noget jeg skal tænke på. Jeg tror jeg går videre med svalehaleplader. Når jeg sender den endelig plan om opbygning af gulvet til kommunen for godkendelse, vil de sikkert afvise planen hvis der skal armering i. Jeg krydser fingre!

Til elvarmemåtter skal der ikke bruges svalehaleplader.

Har du ikke en mulighed for at bruge vandbåren varme. Elvarme kan godt blive en dyr fornøjelse.


fase

Fabrin, blander du ikke svalehaleplader og varmefordelingsplader sammen? Svalehaleplade er en trapezplade til at støbe på.

Jeg har selv støbt på svalehaleplader uden armering, og det holder fint. Men det har sikkert også noget med hvor tæt pladerne er understøttet at gøre. Mener at huske at det fremgik af datablad for pladerne, hvad der var nødvendigt.

Skulle jeg lave det i dag, ville jeg dog ikke støbe, men i stedet lave det med gulvgips. Lettere konstruktion, som fylder mindre i højden, og som ville gøre den forstærkning af mit bjælkelag, jeg var nødt til at lave, unødvendig.

Annonce

Jo, du har fuldstændig ret. Det vil jeg prøve at huske. Du kommer for øvrigt ind på noget med forstærkning af bjælkelag, som jeg ikke ved, om trådstarteren har taget i betragtning. Når pladerne ligger nederst, kan jeg ikke få det til at passe med, at det fungerer som armering. Normalt ligger armering inde i betonen, for at modvirke trækspændinger, som beton ikke er så glad for.


fase

Hej. 

Der skal anvendes rionet ved svalehaleplader når betonen kommer op i en hvis tykkelse. 

Hvor meget regner du med at støbe på? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg læste at der skal være min. 45mm. Så mellem 45 til 65mm. Men jeg tænker med varmemåtter, fliseklæb og fliser, bliver fliseoverfladen op til ca. 85mm over toppen af svalehalepladerne. Jeg skal næsten bruge en stige for at komme ind på badeværelset! Hmmm. 

Har lige kigget SBi anvisning igennem igen, og jeg kan se at med 22mm krydsfiner lagt i plan med bjælkerne, så kan man ligge en lag geonet, og støbe direkte på det. Det vil gøre det færdig konstruktion væsentligt tynder. Kan dog ikke umiddelbart se, hvad minimumtykkelsen skal være... Men kunne forestille mig, at 40mm med indstøbte rionet må være tilstrækkeligt?

Bygningskonstruktør skrev den 06-08-2019 19:41:49

Der skal anvendes rionet ved svalehaleplader når betonen kommer op i en hvis tykkelse. 

 Hvor har du den information fra?

Godt spørgsmål... I de mange dage jeg har læste om der her, både i SBi 252, og adskillige steder på nettet, er den information noget jeg har husket. Hvorfra det kom, kan jeg ikke sige... Måske har jeg husket forkerte, eller det der "minimum 45mm" er i forhold til noget andet. Jeg kan næsten regne ud at det må være forkert?

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis