Lukning af afløb i forhenværende bryggers.

Hej.

Jeg er ved at renovere bryggers og skal i den forbindelse have lagt et laminatgulv (jeg har ikke brug for råd til denne del). Som det illustreres på billederne er der beton gulv og et aktivt afløbsrør der er støbt ind i beton. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg i smartest lukker det, således jeg kan lægge et gulv over. Jeg har overvejet følgende to muligheder:

Løsning 1: Save afløbsrøret over i niveau med betonunderlaget og lukke det til med en prop. I denne løsning ser jeg to problemer: For det første kan jeg kun finde afløbspropper der skal monteres i den ende, hvor afløbsrøret er lidt bredere og har en gummipakning. For det andet vil en prop formentlig skabe en forhøjning i forhold til betongulvet. Ved i om man kan få en prop der kan sættes i afløbet på et oversavet punkt? Fordelen ved denne metode vil være, at den er mindre krævende en løsning 2 og at der er mulighed for at gentetablere afløbet. 

Løsning 2: Banke betongulvet op rundt om afløbet i en dybde på ca. 15 cm indtil jeg kommer ned til et samlingspunkt mellem to afløbsrør, hvor jeg således monterer proppen i en ende med gummipakning. Derefter vil jeg så støbe gulvet igen med beton. Dette er en mere grundig løsning men er også mere tids- og ressourcekrævende og har også den ulempe, at det er vanskeligt at genetablere afløbet, hvis det altså bliver relevant en gang.

Hvad tænker i vil være smartest? Måske i har en ide til en endnu smartere tredje løsning jeg har overset. Jeg ser frem til at høre jeres ideer. 

BILLEDER:

Mvh. Victor 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med løsning 2, bortset fra ikke at støbe hullet til, men kun fylde hullet til, med sand eller lignende. Det betyder ikke noget når du lægger laminatgulv oven på. Derved bliver det let evt. senere at retablerer.

Løsning 3: Banke betonen op, og afkorte røret og isætte prop i nuværende rør, med niveau lige under laminatgulvet. Evt. en reduktion til f.eks. ø50, stadig med prop lige under laminatgulvet. Et ø50 er rigeligt til f.eks. en håndvask eller lignende.

Anser ikke at det lille lodrette stykke kan blive til en rotterede.

Jeg tilslutter mig Henriks løsning. Du behøver ikke støbe 15 cm. beton over proppen. Fyld hullet op med en blanding af Leca ærter og cement, så er det il at komme til igen, hvis du vil ændre det. At det er mere tids- og ressourcekrævende gælder ikke som undskyldning.      


fase

Kære alle. Tak for de gode input. Indtil nu læser jeg, at der kan være en gevinst ved løsning 2 mht. rotter. Jeg tror umiddelbart det bliver den løsning jeg går på, selvom det bliver med hammer og mejsel. Jeg starter først i morgen så, hvis andre har nogle smarte ideer lytter jeg meget gerne! 

Det blev løsning 2 også kendt som hammer-mejsel-stik-syd metoden. Endte med at banke mig igennem til vinkelstykket under betonen og fik det lukket med en prop. Jeg stopper den resterende del med cement blandet med Lecakugler som du foreslog Fabrin. Tak for hjælpen allesammen! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis