Hvilken prop til afløb, hvor der har siddet en opvaskemaskine?

Følg tråden
Kajsa2
Kajsa2
Kajsa2 Kajsa2

Kære forum.

Har just afmonteret en opvaskemaskine, hvor afløbsslangen gik ind i et lille rør (studs?) på køkkenvaskens plastic-afløbsrør (lige under køkkenvasken).

Den ydre diameter på den lille rørdel er lidt over 3 cm, og den vil jeg gerne lukke med en skrueprop.

Har i butik fået tilrådet og købt en renseprop på 1”, men den kan ikke skrues på.

Diameter på prop og rørdel (studs) ser ud til at være ens men det ydre gevind på rørdel (studs) er et par cm, og proppen er ret flad og ligner mere sådan en, som man sætter i bunden af en vandlås.

Hvad skal jeg have fat i for at lukke røret af?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg mener man i bygge markeder kan købe en plastprop der netop passer. De hænger i så fald i nærheden af afløbs delene. Men måske er den en del af et helt afløbssæt og så er det jo lige rigelig dyrt. 

Du kan sætte en plastpose over gevindet og skrue din afløbs studs på igen så godt som mulig. Bagefter klipper du det overskydende plast af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Kajsa2
Kajsa2
Kajsa2 Kajsa2 Trådstarter

Hvor er I hurtige til at svare herinde igen, herligt!

Hmm, mener du afløbsstudsen fra opvaskemaskinens slange? Det er nemlig kun en midlertidig afmontering, så jeg kan ikke så godt begynde at klippe i afløbsslangen, hehe ;) 

Jeg håber proppen kan fås separat og at den ikke er en del af et sæt. 

Den lille 1-tommes rørdel/studs går ind på den lodrette afløbsrør-del i en vinkel på 60-70 grader.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg har ikke skrevet noget om slangen. 

En Plastpose over gevind inde ved det lodrette rør. Så skruer du omløber som sidder på studsen (som du beskriver med 60-70 grader) uden på plastpose. 

Det overskydende af plastpose klippes af.

Eller hvis det er midlertidig plastpose over og gummiringe rundt om studs.

m.v.h. Erik
Kajsa2
Kajsa2

Ahaaa, sådan. Nu er jeg med. Jeg fik nok formuleret mig uklart i mit første indlæg. 

1-tommes-rørdelen/studsen kan ikke skrues af, den “går ud i et” med den lodrette del.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Du skrev bare noget om ydre gevind på rørdel længere oppe i tråden. 

MEN så må du ty til plastpose og elastikker, når det er midlertidig..

m.v.h. Erik
Kajsa2
Kajsa2

Jeg mente gevindet på den udstikkende ende af rørdelen, som opvaskeslangen har siddet på. Den del, der udmunder i lodrette afløbsrør er sammensmeltet med det rør. 

Ja, måske bliver det nødvendigt. Har fundet ud af at der er en tynd ‘liste’ indvendig i rørdelen, parallelt med rørdelens løb, og det er måske den, der sidder i vejen for renseproppen, der jo går lidt ind i røret. Så måske er det en slutmuffe, jeg skal have fat i.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Prøv lige at uploade et billede. Der hvor slange sættes på er der rynker men det er ikke gevind.  

m.v.h. Erik
Kajsa2
Kajsa2

Ev elmand, tak, jeg fandt den rigtige prop ved navn slutmuffe. Hurra.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Vvs slutmuffe
    Lav-Hus
  2. Jeg har en ide..:P
    Over hækken
  3. Hvilken størrelse slutmuffe?
    Fyr og opvarmning
  4. Studs på pumpe er knækket, hvilken reservedel?
    Værktøj og maskiner
  5. En prop i afdækning FUGA
    Lav-Computer