Udskiftning af startrelæ

Hej. 

Min havetraktor med 12,5 HK B&S vil ikke starte. Når jeg drejer tændingen er der strøm i den lille røde plus og den blå ledning, men der kommer ikke strøm ud af relæet. Relæet er skiftet til ny type hvor jeg kan læse på nettet at det er med 2 store plus, 1 styrestrøm og 1 stel, men det står ikke angivet hvilke der er til hvad? 

Jeg har prøvet at tilslutte de to store også styrestrøm og stel på begge to (skiftevis) men det virker ikke. Er der en venlig sjæl der vil hjælpe? 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du tilslutter styrestrøm og stel bør du kunne høre relæet klikke. De to store plus skal tilsluttes til starterens plus og til batteriets plus. Der er ikke nogen billeder af relæ og starter, så du må nøjes med den generelle forklaring.


fase
Vedhæftede filer:

Som jeg ser det skal selve huset på relæet have forbindelse til stel. (det får det når det skrues fast på metalrammen på maskinen, eller motoren)

Eller der skulle have siddet en terminal ved den blå pil, kunne godt ligne den mangler.

Så skal du tilslutte plus til den terminal pilen peger på.



Vi prøver igen, i morgen --

Plus fra batteriet på klemmen til venstre. Plus til starter på klemmen til højre. Klemmen til venstre er fælles for batteriplus og den ene ledning fra startkontakten. Den anden ledning fra startkontakten sætter du spadestikket i midten. Har du noget at måle modstand med, så prøv at mellem den midterste terminal og stel på relæet.


fase
Vedhæftede filer:

Jeg har lige målt modstand som du skrev, 0,0 ohm. 

På det ny relæ, tilslutter du styrestrøm (plus) til den ene af de små spadestil, det andet forbinder du til stell.

og så plus fra batteriet til den ene af de kraftige skrueforbindelser, og starteren til den anden. 



Vi prøver igen, i morgen --

Er det lige meget hvilke spadestik der får stel og styrestrøm? Og hvilken der går på starteren og batteriet? 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis