Byg af plakatramme

Jeg har købt en flot plakat på 84x84 cm, men jeg var ikke smart nok til at undersøge inden, hvor jeg kunne få en ramme hen.

Det viste sig at være meget svært, da de fleste koster mindst 1000 kr.

Jeg har fået en masonitplade der passer perfekt til plakaten, så den er også 84x84 cm.

Kan man sætte nogle lister på siderne, og nogle hængsler bagpå til ophæng? Er der nogen der ved hvor man køber sådan nogle lister henne? Jeg ved man skal bruge et specielt værktøj for at skære dem til i 45 grader, det har jeg adgang til.

Tænker måske bare at sætte plakaten fast til rammen vha. en slags lim, og så skippe at putte en glas/plast-plade foran. Hvad tænker I?  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En lynsøgning finder 90 x 90 rammer med plexiglas til 500,-


Plakater er normalt ikke beregnet til opklæbning på bløde emner som karton eller masonit.

Det kræver en særlig lim der ikke indeholder vand der får plakaterne til at "rynke". Limen hedder Spay Mount og forhandles hos enhver anstændig leverandør til grafikere. 

Spray Mount indeholder heller ikke stoffer der over en årrække giver gennemslag på papir.

Ulempen er, at papiret som plakaterne er trykt på, får emnet de er monteret på til at krumme. Det modgås ved også at monterer papir på bagsiden af karton, masonit eller lignende bløde emner.

Rammelister kan købes i alle afskygninger hos Københavns Listefabrik i Søborg.

Plexiglas påvirker et stort antal trykfarver, så rådet med en færdig plexiglasramme til kr. 500,- må siges at være ugens dårligste råd.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for tip, Bent!

Jeg ved ikke om det ender med at hele rammen kommer til at koste 500 kr eller mere, men så er der altid det fede ved at kunne sige og tænke 'ja, den har jeg selv lavet'.

Rantzau, tusinde tak! Rådet om Spray Mount er guld værd :) Jeg må lige ind og kigge på Listefabrikken. Det lyder lidt sjovt med papir på bagsiden, men man ser det jo alligevel ikke.

Ved montage af foto, plakater eller andet af papir på et flexibelt bæreunderlag, spares mange ærgrelser ved at montere papir på bagsiden af emnet. 

Papir er stærkt, og kan når luftfugtigheden ændre sig trække selv stive materialer som masonit skævt.

Almindelig kardus som købes i 5m, 10m eller 25m ruller dækker 99% af behovene, bare der bruges samme lim til for- og bagside.

Spray Mount fås også under betegnelsen Photo Mount, men er i store træk det samme. 

Derudover findes Spray Mount også med reduceret klæbeemne. Det er beregnet ved prepress som diffusionsprocesserne hvor montagerne oftest genbruges. Denne type lim er særlig velegnet ved skabelontryk i mange farver, detaljer og med streng pasning

Tutein & Kock i Farvergade plejer at have det hele på lager.

Plakater er som regel trykt i Offset, og der behøves ingen beskyttelse. Foretrække du beskyttelse, så vælg glas eller en speciel kunststof der ikke går i forbindelse med trykfarverne som plexiglas.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis