Udfordringer med fællesventilation

Hej


Jeg bor i en etageejendom fra 1966 med fælles centralventilation. Der er tale om 2 separate strenge (bad og køkken), som mødes i et rum i toppen, hvor der er en ventilator. Min lejlighed er beliggende på øverste etage, og både min nabo og jeg oplever jævnligt kraftig madlugt fra ventilationen i både køkken og bad. Vi mener, at det skyldes motoriserede emhætter/ventilatorer længere nede i opgangen, men bestyrelsen påstår, at det ikke har indflydelse på ventilationen. Dermed er det heller ikke vedtaget i foreningens vedtægter, at det ikke er tilladt at montere disse emhætter.


Jeg har indtil videre fundet 8 forskellige foreningers vedtægter, hvor det ikke er tilladt, hm? Hvorfor skulle det være anderledes ved os?


Kan det virkelig passe at emhætterne ikke har indflydelse, når vi alle er koblet på de samme strenge - hvad kan ellers være årsagen til de kraftige lugtgener, og er der lovgivet på området, så man evt. kan forlange, at disse forkerte ventilatorer afmonteres?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du bor øverst, kan du jo godt risikere at madlugt fra udluftningen kommer ind igen via åbne vinduer etc. alternativt kan der jo være en forkert montering af emhætter eller utæthed i ventilationsrørerne, som gør at ventilationsluften ikke ryger ovenud.


Mvh Troels

Prøv med en (tynd) gennemsigtig plastslange om der er overtryk. Put slangen så langt ind i afgangsrøret på din emhætte som du kan - gerne 0,5 m. Den anden ende af slangen puttes ned i et glas vand. Hvis det er undertryk i anlægget som der bør være, skal du minimum kunne suge vandet ca. 20 mm. op i slangen. Er der overtryk i emhætten vil vandet blive presset lidt nedad i slangen i glasset.

Hvis jeres fælles ventilationsanlæg ikke er forsynet med en styring der sørget for et konstant undertryk, så ødelægger emhætterne med ventilatorerne balancen i anlægget.


Søren O

Søren O `s beskrivelse på måling er sådan set ok. Men det kan sagtens gøres forkert så det bliver upræcis. 

Man kan opdele trykmålinger i statisk og dynamisk tryk.

Hvis slangen stikkes NEDAD i modvind i den fælles kanal måler den både trykket ( undertryk ) som er i kanalen ( statisk ´) PLUS det tryk som en eventuelt luftstrøm vil presse ind i din slange ( dynamisk ) 

Stikkes slangen opad altså i medvind Så måles statisk MINUS luftstrøm  ( dynamisk ) 

Den korrekte måde er at rør / slange er vinkelret på fællesrøret. 

Måler du ude i din egen emhætte / afgrening uden luftstrøm ( med lukket spjæld men slangen igennem sprække ) så kan du måle undertrykket. Der bør igennem hele dagen være minus altså vandet suges mere eller mindre op i slangen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik: Skal det måles korrekt, skal der bruges et pittorør (mener jeg det hedder).

Min anvisning er blot en anvisning på en simpel måling af det statiske tryk, men Eriks anvisning med lukket spjæld er nok det nærmeste du kommer med en simpel måling. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis