Flisekant mellem græsplæne og hæk

Hej

Vi skal til at have planet hæk og vi har tænkt på at lægge en stenkant hele vejen rundt langs hækken, så det bliver nemmere at slå græs og for at lave en pæn afslutning på græsplænen. Derudover vil jorden til hækken også blive sænket 2-3 centimeter under stenene, hvilket jeg synes er pænt at se på.

Jeg har kigget på følgende sten: Link

Jeg har forsøgt at gøre mig klog på om man skal bruge beton eller bare sand – og i så fald, hvor meget sand man skal bruge.

Jeg håber at få et par indspark til hvad ”den rigtige” måde at gøre. Alternativt nogle links til artikler eller andre sider der beskriver hvordan man gør.

På forhånd tak.

Hilsen Henrik


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er efter min mening ikke nødvendigt med noget af det.
Årsag: Om 5 år ligger dine sten ca10 cm under græsplænens niveau, fordi græsplænen vokser (den vokser hurtigt hvis du bruger bioklip).
Jeg har flere gange lagt sten omkring bede mm for at have en kant plæneklipperen kan køre på, og efter et par år så ligger de dybere end overfladen på græsset. Så skal de løftes op og lægges igen   
Hvis du støber dem fast, kan du så kassere alle dine fliser til den tid, plus det bliver et helvede at få dem op.
Hvis du lægger dem i grus, vil de sikkert ligge fint, men da det kun er plæneklipperen der kommer til at køre på dem, er det efter min mening overkill, og de ligger ligeså fint i jord.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Overdrivelse fremmer forståelsen    men det er korrekt at terrænet hvor der er græsplæne, hæver sig i forhold til belægninger over en årrække.  

Hvorfor ikke bare kant græsplænen af en enkelt gang eller to om året. For selv om du laver kantbelægning skal du alligevel på et tidspunkt (typisk i sensommeren) igang med kantsaksen for at klippe de seje vandrette græs-strittere af som gror ind over kantbelægningen.    

10 cm er måske overdrevet, men jeg lagde feks trædesten i græsplænen 2015.
Jeg kørte et læs jord på, da der var en hulning, og stenene blev lagt ca 1,5 cm over niveau.

Så havde jeg besøg af en hare forleden morgen, og her er det tydeligt at stenene nu ligger rimeligt langt nede i plænen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg lavede noget tilsvarende for ca. 6 år siden, også med en sten på samme størrelse, de står bare på højkant. De blev lagt i lidt sand, og ligger stadig fint i dag. Plænen har ikke hævet sig, selv om den bliver klippet af en robot(bioklip).
Du kan ligge dine sten lidt over jord niveau, så det passer med græs niveau.
Hvis du en dag køber en robot plæneklipper, vil du blive glad for din flise kant.
Hvis jeg skulle plante hæk, ville jeg overveje at støbe en kant langs hækken. Så Slipper man for ukrudt imellem fliserne. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce

Jeg står med samme overvejelser, men lige præcis som de to herre siger, så er det bare noget bøvl med at fliserne muligvis sænker sig... Ideen med at sætte stenene lidt højere end plænen, er måske værd at overveje?

Indtil videre skal vi ikke have fliser ud. Dog har min svigerfar meldt, at han vil have lagt det i hans have, så ser lidt hans have som et eksperiement på vegne af vores haves fremtid   


Tusinde tak for at I deler ud af al jeres viden - det betyder virkelig. Jeg deler mine have- og husprojekter på www.lonnebo.dk og YouTube hvis du skulle være interesseret i at følge med.

Jeg har fliser mellem hus og græsplæne, har brugt 30x60 fliser, så der er en 30 cm kant mellem hus og plæne, det er der ingen problemer med, jeg lagde i samme højde som græsset, som nu er hævet nogle cm, men det genere ikke, jeg køre så på fliserne når jeg slår græsset, det er nok til at holde kanten pæn.

Så en flisekant rundt ved hækken vil sandsynligvis opføre sig ligesådan...


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis