Pergola - Douglas eller eg

Hej

Jeg vil bygge en pergola.

Jeg ønsker at sætte dem op og måske behandle den en enkelt gang. Ellers ønsker jeg ikke at den skal behandles mere, men blot at den står grå som den patina træet nu får. 

Jeg forventer det i øvrigt begroet, hvorfor jeg ikke ønsker at behandle det.

Jeg kunne selvfølgelig vælge trykimprægneret træ, men jeg syntes ikke det ældes med ynde.

Jeg har også haft robinie i tankerne, men jeg kan forstå at træet vrider meget, når det bliver savskåret. Det holder sig vist bedst som de krummede afbarkede pæle der findes på naturlegepladser. Og jeg ønsker vel og mærke savskåret.

Jeg overvejer derfor at lave det i eg eller kerne douglas, da det er de sorter det lokale savværk anbefaler.

Kan I anbefale for og i mod? Eg har formentlig den længste holdbarhed, men ældes den som jeg ønsker? Jeg syntes at jeg før har set sorte pletter på ubehandlet egetræ, og det ønsker jeg ikke. 

Pælene skal nedgraves.

Hvad er jeres erfaring?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vælger eg til nedgrave pæle, bør træet være lagret i en årrække - ellers rådner det hurtigt. Har du overvejet lærk?

Jeg har overvejet lærk, men det slår sig en del, og jeg syntes også det har en tendens til mørke pletter. 

Grunden til at eg holder godt i jord, skyldes at de er flækkede så fladerne følger årene. Savskåret eg holder betydelig dårligere.

Samme forhold gælder alt træ.

Hej,

især fordi du ikke ønsker mørke pletter ville jeg anbefale at bruge douglasie. Træet ælder meget regelmæssigt og får et grøt/sølvagtigt slør, som jeg synes er meget flot. Douglasie træ har tilmed et kraftigt kernetræ med DIN-standard 68364, som medfører en god holdbarhed selvom det er udsat for fugt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis