Udskift korrespondance kontakter til 1-polet afbryder

Hej alle,

Jeg skal have udskiftet to korrespondance afbrydere, med en ny 1-polet afbryder og derved gå fra to afbryder til kun en enkelt. Grunden er at min nye afbryder er en såkaldt "smart afbryder", som kan indgå i mit "smart home", og jeg skal derfor høre om nogen kan hjælpe med hvilke ledninger jeg skal placere hvor.

Den ene af mine gamle afbrydere, lad os kalde den "Afbryder A", ser således ud forfra:

Og således ud bagfra ("Afbryder A"):

Min anden afbryder, "Afbryder B", ser således ud forfra:

Og bagfra ("Afbryder B"):

Min nye kontakt er en ZHC5010-WH:

https://youcontrol.dk/z-wave-plus-dansk-z-wave-fuga-betjeningstryk-med-relae-udgang-hvid-uden-lysdioder-zhc5010-wh.html

Derudover skal jeg have tilsluttet en ekstra "ny smart afbryder" i stedet for "Afbryder B", men den skal ikke indgå i ovenstående setup, men skal blot af fast-strøm, så jeg efterfølgende kan konfigurere knappen via mit "smart home".

På forhånd tak, og god dag til jer!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Dine gamle afbrydere er ikke korrespondance afbrydere. De er begge 1 polede afbrydere . 

Hvis det første er gældenden så gør du følgende:

Den brune i de gamle skal i L i den nye, og den sorte i afbryder B skal i en af klemmerne mrk. med pil ud. Men du skal også have fundet en nulleder ( lyseblå) nede fra stikkontakten under. Denne skal i N klemmen. 

For afbryder A gælder det samme men Jeg ved ikke lige hvorfor der er 2 udgange fra den, sort og gul. Hvis det er til 2 lamper skal de i hver sin klemme med pil ud. Også her skal du have fundet en Nulleder.

2. Har de derimod haft en fjeder og så begge har styret en lampe igennem kiprelæ, så skal der foretages en større ændring i installationen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Fantastisk, og tak. Og så behøvede jeg endda kun at erstatte afbryder A, når nu det faktisk ikke var korrespondance afbrydere.

Beklager det sene feedback, men blev lige afbrudt sidst, og først nået videre med "projektet" idag. :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis