Fået ny ovn, 3 farver ledning, mod gammel 5 farver ledning.

Har fået et ny ovn, og ville gerne have installeret den, men jeg er temmelig blank på hvordan ledningerne skal installeres, overvejede at ringe til en elektriker, men tænkte jeg lige ville spørge her først. Vedlægger billeder.  

Den gamle har gul/grøn, sort, sort, brun, blå Farverne ser lidt falmede ud dog. Takker for enhver hjælp!

Mvh. Nikolaj

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Du skriver >ny ovn< er det kun ovn så monterer du den med 

blå->blå 

Gul/grøn -> gul/grøn

brun-> en af de andre. 

Hvilken en kommer an på hvordan kogeplade eller opvasker er monteret. Ovnen skal helst på den som er mindst belastet i forvejen. 

Har du smeltesikringer kan du afprøve / måle det. Ovnen monteres, og derefter tager 1 sikring ud af gruppe der hedder "komfur / opvasker" eller lign. Så noterer du hvad der ikke kan virke. Du gentager med næste og bagefter sidste sikring og notere. Så kan du se om de tre sikringer nogenlunde ligeligt fordeler forbruget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har desværre ikke nogen opvasker, det går på håndkraft herhjemme. Ok det lyder godt, bare for at være helt sikker, den brune, er det ligemeget om den ryger i nr. 1, 2 eller 3? (vedlagt billede), har ikke nogle smeltesikringer, kan jeg teste via normale keramiske sikringer? Aldrig set en smeltesikring / elektrisk sikring før. 

Undskylder besværet og takker for hjælpen!

Edit. Sidder smeltesikring i ovnen / elektriske apparater?

Sikrings gruppen er ude i din strøm fordeler tavle kan enten være som automatsikringer eller smeltesikringer. ( jeg tror det er det samme som du kalder "keramiske sikringer) 

De sidder i en holder i gruppeafbryderen og er porcelæn yderst, men inde i dem er der en tråd som smelter ved overbelastning. 

Den brune fra ovnen skal som du skriver enten sammen med fase 1, 2 eller 3.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik! Ovnen er forbundet, og det virker! Takker for hjælpen og ekspertisen!

Undskylder min manglende forståelse, men sætter pris på tålmodigheden!

Hav en fortsat god søndag.

Mvh. Nikolaj

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis