Limtræsbjælke

Har fjernet en 5 meter indervæg og sat soldater op, vil så ligge en 6,3 meter limtræsbjælke op på loftet og skrue spærene fast med 2 tagåseanker diagonalt på hvert spær. 

Der er 1 meter mellem hvert spær og der er 5 spær som skal understøttes. 

Huset er 8 meter bredt med 25 grader tungt tag, åbningen er 5 meter

Så ville ligge bjælken på 7 spær og også klodse bjælken op, der hvor der er gasbeton væg for at fordele trykket på muren

Jeg fandt en beregner app fra en TRÆbjælker. 


Den kom frem til at man skulle bruge en 115x367 limtræsbjælke styrkeklasse GL32C til en åbning på 5 meter.

Synes det lyder ret stort for bare at bære et beton tagstentag med gitterspær?

Gitterspær som jo i teorien burde være rimelig selvbærende.

Ville gøre det sådan her
Grøn - spær
Gul - vægge der skal fjernes
Rød - limtræsbjælke
Blå - understøtning af bjælke, til fordeling at trykket på gasbeton

Er der nogle der har et tabel der kan tjekke hvilken str limtræsbjælke, man skal bruge?

Eller er det bare at smide den moppedreng på loftet, der er jo nok plads deroppe :-)

Og lyder fremgangsmåden fornuftig?😊

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både i teorien og i praksis er ovennævnte gitterspær Fritbærende (selvbærende).

De er fra starten, som anført på ovennævnte tegning, dimensioneret til tungt tag!

Hvor har du det fra, eller hvem har bildt dig ind, at det vil være godt med en Limtræsbjælke ovennævnte sted?

I en dimensionering er Limtræsbjælken til ingen nytte. Hvis spærene er i en eller anden dårlig forfatning, kan/skal det ikke løses med en bjælke givet sted.

Tak for svar GSH


Spærene er i fin stand 

Har en ven der er bygningskonstruktør, han sagde at de jo er bygget til at være selvbærende men da de har hvilet på en gasbeton væg i midten, de sidste 40 år

Ville han for en sikkerhed skyld lægge en bjælke på loftet til at støtte spærene. Da der ellers godt kunne komme nedbøjning i spærene når væggen var væk. 

Men er det helt forkert?

Hvis du vil gå med livrem og seler, så køb en I-jernsbjælke at lægge op over 5 spær. Den fylder ikke så meget og giver ro i sindet.


 

Jeg har netop smidt en I-bjælke ind over 5 spær hos mig, netop fordi der kom en nedbøjning i tiden efter jeg fjernede en væg. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis