Batteridrevet kolonihave

Hej, jeg er ny her, og ny i gør-det-selv verdenen. Men jeg prøver :)

Har brug for lidt basisviden om at bruge 12V batteri til forskellige ting.

Baggrund: Jeg har fået kolonihave, uden strøm, og forsøger at køre det lidt low-key og uden de store udgifter. Indtil videre har jeg klaret mig fint bare med gas apparater (gasradiatorer, komfur og gasdrevet køleskab). Men jeg savner bare en lille smule strøm. Det er ved at være trist at traske op til foreningshuset for at oplade mobiltelefon, og jeg kunne også bruge strøm til andre ting, fx til min hækkeklipper og til at oplade batteridrevet værktøj. Jeg får lov at stikke en ledning ind til naboen, men det er snart pinligt. Jeg er også led ved at investere 10-20.000 i solceller, og at få indlagt strøm vil være overkill.

Ide: Hvad med et bilbatteri? Jeg tænker sådan et kan levere rigeligt til opladning af telefon. Jeg kan sikkert få det opladet i foreningshuset, det ville være meget sjældnere jeg skulle gøre det. Men... hvad skal man bruge af omformere? Hvad med sikkerheden (jeg er ikke vant til at håndtere sådan et), og kan det også levere 220V? Og, det virker som en helt tosset tanke at skulle omforme de 12V til 220V for at kunne oplade batterier til fx værktøj, fordi de batteriopladere jo passer til 220V.

Så jeg har brug for et reality check her: Kan jeg forvente at et bilbatteri kan fungere som en slags ladestation for alt muligt andet, også 220V? Hvor starter jeg, kan brugte batterier fra dba være ok til formålet, bør jeg have en række i parallel eller kun en enkelt ad gangen?

Og hvordan sikrer jeg mig tilstrækkelig viden så jeg ikke brænder nallerne?


Tilføjelse: Findes der løsninger i form af et produkt der kan det her, så man ikke nehøver have forstand på det også?


25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det kun er telefonen, kan du bruge solceller. Men der skal rigtig mange bilbatterier til at oplade værktøjsbatterier. Når du går fra 12 volt til 240, bruger du en enverter og her er et strømtab allerede ved omformningen. Hvis din nabo har strøm, kan du vel også få det lagt ind? Det er da meget mere fremtidssikret, end det renderi med tunge akkumulatorer.


 

Så jeg skal være opmærksompå, at der skal mange bilbatterier til, hvis jeg vil oplade værktøj, og at der sker energitab hvis jeg går fra 12 til 240V. Tak.

Mem hvad ellers, jeg tænker fx også hvordan jeg oplader dem. Jeg må skulle brge en bestemt slags omformer? Altså hvis tanken er at oplade bilbatterierne ved en alm stikkontakt.

Der skal du investere i en batterilader til biler. Koster 4-600 kr.


 

Hvad med et lille Kit til sol? 


Elektronikteknikeren

Tak for det fine lille kit. Det ser ud til at være nogle helt andre priser end mine naboer har givet. De taler om mindst 10.000 for en løsning, og det er det her jo slet ikke. Det giver mig mod på at i stallere sol alligevel.

Men, kan du også sige mig lidt om h or meget ydeevne jeg kan forvente? Hvad kan det typisk drive, kan det også levere en 220V, i hvert fald kortvarigt? Og hvordan undgår jeg at skulle komvertere til 220V for at oplade fx telefon?

På forhånd tak.

Annonce

Den 230v omformer der er foreslået har et USB udtag så du også kan oplade sin tlf. Og naturligvis dine elværktøjer. 

Har du elværktøjer som kører direkte fra en stikkontakt, skal du dog have en større omformer /inverter, typisk et par gange dyrere end den foreslåede. Kig på effekt angivelserne på det værktøj du gerne vil kunnen benytte, så kan vi skræddersy noget der passer. 

Du kan bruge en bil lader til din tlf. hvis du vil undgå at skulle konvertere til 230v først.  Det giver god mening at holde det meste på 12v da du så undgår tab. 

Det foreslåede system vil kunne give dig strøm nok til mobillos året rundt, og opladning af enkelte værktøjer om sommeren. 

Endvidere kan du drive 12v led belysning. 


Elektronikteknikeren

Du kunne også bare købe en generator. Så er du afhængig af en dunk benzin, men ikke af om solen skinner. 

Eller hvad med en lille vindmølle?

Lad mig lige være sikker på jeg forstår det rigtigt:

Jeg skal bruge et solpanel til energi.

Jeg skal bruge en regulator til at sørge for at batteriet ikke overoplades. Og et batteri selvfølgelig.

Skal jeg bruge en omformer hvis jeg bare vil køre 12V? Men hvor sidder det der billaderstik så? Til hvis jeg nu fx bare vil bruge en billader til mobilen. Sidder sådan et stik på batteriet? Eller skal jeg bruge en omformer, også bare til at have et billaderstik?

Jeg er i det hele taget lidt lun på tanken om kun at køre 12V. Hvor mange forskellige apparater kan man mon bruge med 12V? Kan man fx oplade sit elværktøj uden at konvertere til 220V først? Det virker jo lidt fjollet at konvertere til 220V bare fordi værktøjet, som kører på 12V, er bygget til at blive opladet med 220V. Jeg har et lille køleskab som også kan køre på 12V, men det fungerer nu fint på gas.


Min hækkeklipper er på 500 W. Det er for meget for den inverter, der er med i dit lille "kit". Men jeg ser ikke noget med større effekt på Biltema. Du nævnte andre muligheder?

Og jeg har adgang til generator, men det larmer slemt og stinker værre. Det vil jeg ikke byde mine naboer andet end ganske kortvarigt.

En vindmlle er også en fin idé. Den kan måske supplere solcellen. Men jeg tager lige én ting ad gangen   ;)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis