Batteridrevet kolonihave

Hej, jeg er ny her, og ny i gør-det-selv verdenen. Men jeg prøver :)

Har brug for lidt basisviden om at bruge 12V batteri til forskellige ting.

Baggrund: Jeg har fået kolonihave, uden strøm, og forsøger at køre det lidt low-key og uden de store udgifter. Indtil videre har jeg klaret mig fint bare med gas apparater (gasradiatorer, komfur og gasdrevet køleskab). Men jeg savner bare en lille smule strøm. Det er ved at være trist at traske op til foreningshuset for at oplade mobiltelefon, og jeg kunne også bruge strøm til andre ting, fx til min hækkeklipper og til at oplade batteridrevet værktøj. Jeg får lov at stikke en ledning ind til naboen, men det er snart pinligt. Jeg er også led ved at investere 10-20.000 i solceller, og at få indlagt strøm vil være overkill.

Ide: Hvad med et bilbatteri? Jeg tænker sådan et kan levere rigeligt til opladning af telefon. Jeg kan sikkert få det opladet i foreningshuset, det ville være meget sjældnere jeg skulle gøre det. Men... hvad skal man bruge af omformere? Hvad med sikkerheden (jeg er ikke vant til at håndtere sådan et), og kan det også levere 220V? Og, det virker som en helt tosset tanke at skulle omforme de 12V til 220V for at kunne oplade batterier til fx værktøj, fordi de batteriopladere jo passer til 220V.

Så jeg har brug for et reality check her: Kan jeg forvente at et bilbatteri kan fungere som en slags ladestation for alt muligt andet, også 220V? Hvor starter jeg, kan brugte batterier fra dba være ok til formålet, bør jeg have en række i parallel eller kun en enkelt ad gangen?

Og hvordan sikrer jeg mig tilstrækkelig viden så jeg ikke brænder nallerne?


Tilføjelse: Findes der løsninger i form af et produkt der kan det her, så man ikke nehøver have forstand på det også?


Hej, jeg er ny her, og ny i gør-det-selv verdenen.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne jeg evt. med bare et batteri og en omformer få tilstrækkelig strøm? Hvis jeg nu gør det som førsteinvesteringen, og så oplader i stikkontakt ved lejlighed... Men er det rigtigt forstået at batteri og omformer er det der skal til som minimum?

Batteri er minimum, sammen med en bil lader, som forbindes via et lighterstik, Link Eller en usb lader beregnet til 12v, Link

Til værktøjer skal bruges en inverter, Link.De fås helt op til flere 1000w, men så skal du have større og flere batterier, da du ellers hurtigt kører tør. 

Du bliver hurtigt glad for et solpanel, da du altid vil have strøm nok til din tlf. når du er i hytten. 

Endvidere kan du have fastmonterede led lamper i hytten, som drives direkte af batteriet. Udvalg

Så opnår du et ret højt komfort niveau i huset uden at være tilsluttet forsyningsnettet. 

Det gode ved sådan et system er, at man kan bygge videre på det, og tilføje enheder til de eksisterende, så man løbende kan tilpasse teknikken til behovet. Man behøver derfor ikke at udskifte fordi man vil have mere strøm, man sætter bare et batteri eller solpanel mere på efter behov. Eller flere lamper. 


Elektronikteknikeren

jeg har prøvet `ø drift`, så skriver her med førstehånds erfaringer.

gav op efter 3 år og er nu på fast strøm - det var billigst i drift og kostede det samme i tilslutnnig som jeg på de 3 år havde investeret i ødriften...

det var dog i 2003 hvir priser på solpaneler var anderledes end i dag - gav 3500 kr/per 75 watt panel...og havde 16 70 amp batterier i et 24 volt anlæg med 2000 watt inverter...virkede rigtig godt men var for dyrt i batterier i drift.

1. bilbatterier slides og vil hurtigt dø, specielt hvis du planlægger permanent omformning til 240 volt.

dvs du skal regne det som en løbende udgift - de tåler et sted mellem 10-50 afledninger - dybe afladninger dræber dem hurtigst.

dvs du skal sikre dig at de altid er opladet og selv ved forbrug at de fyldes nogenlunde lige så hurtigt (også på en dårlig gråvejrs dag hvor paneler kun yder 1/10 del)

2. at drive en normal 240 volt hækkeklipper på et lille bilbatteri (20A) og et solpanel på blot 50 watt er urealistisk - her er ikke blot brug for en større inverter, men et større anlæg i det heletaget 

3. ved 12 vol installationer køres andre strømstyrker i kabler. du skal sikre dig korte kabeltræk for at mindske tab og tykkelsen på kabler skal være noget større end det du er vant til fra 240 volt (advarsel, det er forbundet med brandfare at bruge for tynde kabler)

brug ALDRIG alm 0,75 mm2 lampeledning til 12 volt installationer

4. et 50 watt panel yder kun teoretisk 50 watt ved rette temperatur og ved solen 90 grader på og i en afstand som kun findes i dk i juni md.....

i dk kan du forvente at få maks 5 watt ud af det i vinter måneder - sikkert ikke noget problem i et kollonihavehus, men blot så du ved det - om sommeren kan du forvente at få ca 20-25 watt ud i praksis da der vil være en del tab i vejen fra sol til forbrug.

ved konvertering til 240 volt med en lille 150 watt, tabes blot 1-2 watt i tomgang per time eller hvad der svare til 12-24 wh pr døgn (1 times solskin)

når det er sagt vil jeg helt klart anbefale en  løsning a la den som der linkes til i biltema.

regn med at du kan koble en del 12 volt på den, men med et 50 watt panel og et lille bil batteri kan du ikke trække meget i lang tid.

tænk på at en bil taber strøm over natten hvis blot man har advarsel lyse til at stå at blinke....

du vil dog udemærket kunne oplade mobilen og om aftenen have en led lampe eller 3 tændt nogle timer.

ved små anlæg bør din 240 volt inverter ligeledes være lille (f.eks. 150 watt) - små invertere har et mindre tomgangs tab, mens en 1000 watt kan have op til 10w/h i tab 240 wh per døgn - langt mere end dit lille 50 watt panel kan pruducere på en dag i snit.

tilslut KUN inverter når der er behov, da du derved ikke har tomgangstab 24/7


mht til bil udstyr/lader tilslutning, så køber du blot et cigaret stik i hun udgave og tilslutter dirrekte på dit batteri plus til plusog minus til minus) - så kan du sætte udstyr som er beregnet til 12 volt i den.

til de små priser som er vist i biltema eksemplet så vlle jeg ikke slæbe batteri frem og tilbage, op med et panel (stik syd 20-60 grader hældning og absolut ingen skygge er et must) - det er simpelthen pinligt at side i dag efter dag og oplade et bilbatteri.

hvis du primært bruger kollonihave om sommeren kan du fint placere den med blot 5 grader hældning (på fladt tag)

hvis du vil optimere til vinterbrug skal panelet være 60 grader mod syd

over vej et større batteri hvis muligt - da det giver mlighed for færre afladninger (mindre slidtage på batteri)

et lille solpanel er fint til weekend brug, da batterier også oplades i hverdage - du kan så belaste lidt mere i weekender.

få en batteri dreven hækkeklipper, de bruger væssentlig mindre effekt, og du vil til nogle mærker også kunne få en billader som kan lade dens batteri op ved 12 volt....


Wow, supergode erfaringer at trække på. Tak allesammen.

Jeg kan især godt lide tanken om at holde det hele på 12V. Selv om, jeg må indrømme, dine erfaringer med det lyder rimelige; at det er lige så dyrt at få solcellestrøm og 12V til at fungere som at installere 220V. Det er stof til eftertanke. Og TAK for advarslen om ikke at bruge almindelige 220V ledninger til 12V. Jeg erindrer svagt noget om at strømstyrken forøges når spændingen er lavere, og det forøger varmen... men jeg havde aldrig tænkt på det hvis ikke du havde sagt det. God redning.

Jeg er nu stadig lidt fristet af tanken om et helt igennem 12V setup. Hvis der findes elværktøj der kan lade op med 12V, så kan den der hækkeklipper pludselig lade sig gøre alligevel... Selv om min næste tanke så selvfølgelig er, om jeg ikke bare skal satse på at lade den hækkeklipper op derhjemme og have et par ekstra batterier til den... men et net bestående af 12V, der kan klare det hele, det er altså en lidt fed tanke. Og så tilbage til din pointe om, at det i længden bliver lige så dyrt som 220V....

Men, måske et lille begrænset setup med 12V kunne lade sig gøre. Opladning til elværktøjets batterier, telefonen, backup til køleskabet... På den måde skal systemets totale ydeevne ikke nødvendigvis være voldsomt stor i W, så længe batterierne kan få lov at stå lige så stille og lade op over dagen.


Kunne man kombinere en solcelle med en vindmølle, sådan at man ikke fysisk skal skifte stikkene alt efter hvilken en man vil bruge? Altså, hvis der nu går en sky for solen og det så til gengæld behøver at blæse, kunne det jo være superfedt hvis jeg ikke behøvede styrte ind for at skifte ladestikkene men bare kunne lade stå til mens den der giver effekt lader batteriet op... Nu er vi vist på version 2 af systemet, men en fin tanke hvis den lader sig gøre.





vindmøller kan fint kombineres med solstrøm - de kræver frit udsyn 360 grader rundt og skal ofte hæves 12-15 meter op - igen træer i 200 meters afstand......

dette kan næppe lade sig gøre i bebygget område.

hvis du er  nysgerrig/skeptisk så køb en vejrstation  med vi dmåler til 300 kr og tjek vind hastighed der hvor du kunne forestille dig at stille en mølle - det vil spare dig for mange penge på vindmøllen....

bemærk at normale møller kun producere strøm når vinden kommer stabilt og jævnt fra samme retning og over ca 3 m/s, de fleste små vindmøller er derfor kun perfekte til brug i en havn / på landet eller ude på havet - ikke i haver.

 h or vindens retning vil skifte (som vinden blæser)

der findes vertikal vindmøller som kan fungere ved bebygget område, men her skal du enten ud i lds eller(og) bruge uanede mængder $. glem vindmøller hvis økonomien driver lysten

langt billigere blot at opgradere til større solcelle (som så kan producere lidt i gråvejr)

rigtig fint hvis du kan affinde dig med 12 volt, det løser udfordring med   tomgangstabet i en inverter (som er relativt stort og derved slider på batterier de dage hvor solen ikke lige er i top.)

hvis du er bekymret for udsving i produktion, så løses det bedst med større batterier - jeg havde som sagt 16 stk 70ah batterier og de fyldte en del og kunne også yde/levere strøm i mange dage.

de var forbundet med DYR 10mm2 ledning og havde en 2000 watt inverter som nemt kunne drive en miele støvsuger eller en vinkelsliber (i 45 min)

regn ikke med at biltema anlægget kan levere noget som helst til dit køleskab - her skal du op i faktor 20 i størrelse - og så er det lige pludselig billigere med fast strøm.


umidelbart ville jeg anbefale det foreslåede biltema anlæg som den billigste løsning (et større batteri er nødvendigt) og drop 240 inverter i første omgang. 

og hvis de har økonomi/lyst til mere større så et 250-300 watt panel

et eller 2 solcelle (deepcycle) batteri på ca 100ah

og en lille simple mppt lader.

det koster nok noget mere, men vil også kunne trække mere.

husk i øvrigt at solcellens energi ikke kan gemmes i et fuldt opladet batteri og at batterier helst skal være fuldt opladede hele tiden....

kun deep cycle batterier (som er hunde dyre) tåler den konstante op og afladning.

brug kun penge på projektet hvis du er afklaret med at det kun skal bruges til opladning af batteri udstyr og til nogle lamper - absolut ikke til varmekilder/køleskab af nogen art da strømmen til dette vil blive for dyr at producere/

gemme.


p.s. jeg nåede at bruge 25 tkr på projekt ø drift og troede fast på at de kunne lade sig gøre - det holdt i 3 år så skulle alle 16 batterier udskiftes....det ville blive for dyrt i længden og en katastrofe for miljøet. teknisk fungerede det godt - undtagen i de 3 vinter måndeder hvor sol produktion er minimal, her kunne der knap holdes liv i 240 volt inverteren som var tilsluttet 24/7 300 watt solceller)- skrottede herefter anlægget og fik fast strøm og nettilsluttede solceller istedet.

Annonce

Har du undersøgt hvad det koster at få lagt rigtig strøm ind ? Din nabo har jo åbenbart strøm, så det burde være den nemmeste, bedste og mest fremtidssikret løsning - som Uldal også påpeger. Måske også billigere end solceller, vindmølle mv. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Je har forsøgt men ikke fundet en batteridrevet hækkeklipper som kan oplades af 12V. Nogen bud?

jeg har ingen personlig erfaring med makita men et bud kunne være:

https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/kombokit/Makita-kombokit-m-2-maskiner-1899823

og så have en 12 volt oplader som kan oplade 18 volt makita batterier

https://www.batteribyen.dk/makita-194621-9-auto-lader-dc18se-original


tror samme kombi findes i både bosch og dewalt hvis du har andre preferencer

bemærk at makita opladeren også kan tilsluttes 24 volt som vil være bedst til solcelle hvis anlægget skal være større / kraftigere.

ved at fordoble spænding halveres strømmen og derved behov for tykke dyre ledninger og mindre brandfare.

dertil mindre effekttab ved samme dim af ledninger m.m.

Jeg vil lige komme med et par kommentarer til de ellers fine indlæg. 

Det foreslåede batteri fra biltema er ikke et bilbatteri, men netop beregnet til forbrug. 

Den foreslåede solregulator er netop af mppt typen, og har kapacitet til flere paneler hvis dette ønskes senere hen. 

Mht. Hækkeklippere, vil jeg våge den påstand at du kan klippe en hel villahæk på en normal størrelse grund, uden problemer, på det lille batteri, selv om klipperen kører 230v. Så længe det er sol og sommer selvfølgelig. 

Hækkeklippere bruger nemlig mindre strøm end man lige tror, og den kører kun i halvdelen af tiden som opgaven tager. 

Vi kan klippe hæk en hel arbejdsdag med den stihl klipper vi har her på matriklen, og den er med et stort batteri. Batteriet fra biltema er større. 

Ellers er jeg enig i at prøve at holde det hele på 12v, men har du i forvejen en 230v klipper ville jeg blot forsøge med den. 

Dine kabler skal naturligvis dimensioneres efter strømtrækket, hvor en LED lampe typisk ikke kræver det store. 

Kabler der går til/fra solpanel, inverter mv. skal være kraftigere, igen afhængig af hvad der vælges af inverter mv. 


Elektronikteknikeren

ok fint hvis det er deep cycle batterier - de kan typisk klare 1000 op/afladninger.

jeg tænker at man ikke dirrekte kan sammenligne en dc li hækkeklipper som er optimeret til batteri drift med en 240 volt klipper - den er slet ikke designet ud fra et kriterie om lavt forbrug.

dertil alt tabet i konvertering m.m.

tjekkede lige at man i dag også kan få lifepo4 batterier og disse kan typisk klare 3000 cycler og er kompatible i spænding med normale blybatterier....de er dyrere men ikke med faktor 3.

dertil at li batterier kan levere kraftige aflade strømme.

enig i at man kan forsøge med 240 volt hækkeklipperen specielt da den ofte bruges i solskin, ved dog ikke om en 150 watt inverter kan trække den....? 500 watt

og jeg ville i såfald tilslutte et større panel end 50watt da det er den teoretiske produktion - praksis vil være lavere (er min erfaring fra små paneler)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis