70 el. 80 mm pælebor ?

Hej,
Måske et lidt "dumt" spørgsmål,  men jeg er alligevel i tvivl.
Jeg har set mig lun på dette projekt: https://www.idenyt.dk/haven/terrasse/flyt-solsejlet-med-rundt/
hvor jeg vil lave flere "stationer" rundt om i vores store have....ca. 5000 kvm...som jeg kan flytte pælene og solsejlet rundt med efter behov....og har istedet for de sokkelrør tænkt mig at bruge 75mm nedløbsrør, som jeg så saver i ca. 60 cm. stykker. Hertil vil jeg anvende 70 mm. trykimprenerede rundpæle(jo billigt skal det være).... Men jeg er kommet lidt i tvivil om hvilket pælebor jeg skal købe....har fundet både 70 mm og 80 mm pælebor på nettet....og min umiddelbar logik siger jo, at jeg skal købe 80mm. boret.....men er blevet i tvivl om det vil gøre røret for løst....og det måske er for snævert til at kunne få lidt sand ned om røret for at stabilisere det...men måske heller ikke nødvendigt, da det skal bores skråt og pælen vil komme til at side i spænd når solsejlet bliver spændt op?? Jeg begyndte så at tænke på, at 70 mm var nok....og jeg så kunne banke de der ekstra ca. 5 mm i diameter væk......hvis jeg bankede røret ned med et træbrædt lagt på tværs.....men hvad så hvis man møder en sten på vejen....det dur vel  heller ikke ??
Hvad siger I til det?
På forhånd mange tak.
Michael 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvor hård din jord den er, er det lerjord kan det nok godt  lidt, med at banke et 75mm rør, ned i et 70 mm huld.

Men ofte bliver hullet lidt større, især for oven.

Men kan man idet hele taget finde et jordbor på 80 mm ? 



Vi prøver igen, i morgen --

Hej.
Vi har tung leret jord heroppe på Mors.....mener du at 70mm. pælebordet vil være for lille til det?

Jeg har fundet denne 80mm...ved ikke om den dur  el. om målene passer, men det  må man næsten gå ud fra.

https://www.vidaxl.dk/e/8718475879206/vidaxl-jordbor-m-handtag-80-mm-m-dobbelt-spiraler-stal-sort?utm_source=vidaxl_kelkoo&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=dk_webshop&utm_term=8718475879206&utm_content=Hardware

Mvh.
Michael

Her finder du løse pælebor, i flere forskellige størrelser.

https://www.primusdanmark.dk/501-paelebor

Jeg har selv et motoriseret pælebor. Du skal nedsætte dine forventninger til hvor "kirurgisk præcist" du kan lave hullerne ... :)



mvh  Jan

Så hvilken størrelse vil du mene jeg skal bruge Jan?

Mvh. 

Michael

Jeg tænkte på, at selv om jorden er leret ....hvis jeg nu tager 7cm pæleboret....så vil hullet nok blive nogle få mm. større under selve arbejdet og hvis jeg så "rasper"/sliber siderne med pæleboret, så kunne jeg måske få de knap 75mm(har målt dem til 74-74,5mm) plastnedløbsrør banket ned i hullet vha en stor træklods imellem nedløbsrør og hammer?
Mvh.
Michael 

Annonce
Jan_E skrev den 04-08-2019 07:59:38

Jeg har selv et motoriseret pælebor. Du skal nedsætte dine forventninger til hvor "kirurgisk præcist" du kan lave hullerne ... :)


Jeg lavede sådan et styrerør, som kan sættes fast med pløkker, så kan man bore ret præcist, man retter det op så det sidder i vatter, så bliver hullet også lodret...

Og man får en skarp kant, og slipper for løs jord ryger tilbage i hullet.

Her til et ø 300mm bor

 


Vi prøver igen, i morgen --

Mon ikke det nok skulle kunne lade sig gøre. Men jeg tror jeg ville anvende 75mm kloakrør istedet, de er lidt tykkere i godset end nedløbsrør.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 04-08-2019 10:58:23

Mon ikke det nok skulle kunne lade sig gøre. Men jeg tror jeg ville anvende 75mm kloakrør istedet, de er lidt tykkere i godset end nedløbsrør.

 Og rejfer man så røret indvendigt, burde det kunne skrælle overflødigt jord af.

Du kan slibe et stykke fladjern som et stemmejern, så kan du skrælle evt genstridig jord af.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar alle sammen   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis