Almindelige skruer i lærketræ, indendørs - holder det?

Jeg er ved at bygge en køjeseng, og da jeg købte træ kunne jeg kun finde lærketræ i de dimensioner, jeg ville have. Senere opdager jeg så, at man flere steder får anbefalet at bruge syrefaste skruer til lærketræ - i hvert fald når det bruges til terrasse - på grund af ætsning/misfarvning. Men jeg kan ikke gennemskue om det kun er kosmetiske problemer... eller det også betyder noget for holdbarheden.

Så nu er jeg så i tvivl om et par almindelige skruer (fra Profi Depot fra bauhaus med påskriften "durability galv zinc + sealer") vil give mig nogle problemer på sigt, hvis jeg bruger dem til køjesengen - og her taler jeg kun om holdbarhed da skruerne ikke vil blive synlige?



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg ikke du får problemer med..

Grunden til man bruger rustfri skruer udendørs, er at der kommer misfarvninger i træet, men maler man træet behøves det ikke at være rustfri skruer, selv om det er udendørs.


Vi prøver igen, i morgen --

Der er jeg nu ganske uenig med dig je_ns for det der får skruer til at ruste i lærketræ er syreniveauet i lærk som gør at man skal bruge rustfri skruer....... jeg ville faktisk selv bruge syrefast A4 og ikke blot rustfri A2 skruer. Prøv blot at søg på hvilken skrue til lærk.... og der kommer masser af monteringsguides fra forhandlere der all anbefale rustfri/syrefast skruer. 

Selv har jeg brugt lærk til mange forskellige opgaver og aldrig oplevet problemer med almindelige skruer.

Lærk indeholde ikke syre der angriber skruerne. Syre optræder kun i hårdtræ som eg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nå men så tager Stort set samtlige sider fra træleverandører og skrue producenter på nettet nok fejl, for de siger nu noget andet når man søger på lærk og syreindhold..

Annonce

Har kun hørt om problemer med misfarvning, ved brug af varmgalvaniserede skruer/søm.

Det skyldes først og fremmest oxidering af zinken på skruer/søm, som laver misfarvning i træet omkring søm/skruer.



Vi prøver igen, i morgen --

Det er som je-ns skriver problemer med misfarvning der er det egentlige problem med lærk og skruer, men det skyldes andre faktorer end syre fordi lærk oftest bruges udendørs. 

Det har jeg set på flere huse langs Øresundskysten, hvor havgusen har ædt skruer og søm på rekordtid uanset træsort. Problemet er let at undgå ved en konstruktiv beskyttelse, eksempelvis propning af skruer.

Når der tales om skruer og lærk, er det fordi lærk har en tendens til at flække hvis ikke der bores for.

Ved større arbejder som tækning med tagspån i lærk, er det et sisyfosarbejde at bore for i hundredevis af tagspån. Der er det langt lettere at blødgøre lærk i linolie før oplægningen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg bor inde midt i landet, skulle udvide haveskuret, som er trykimprægneret træ

NKT Climatic skruer så sådan her ud efter 4 år oppe under udhænget, under taget og bag sternbrædtet, så ingen direkte regn.

Så rustne skruer er nok et generelt problem?


Vi prøver igen, i morgen --

Hmm... ja så er jeg lidt tilbage, hvor jeg startede :)

Tak for jeres svar! Jeg tror jeg ender med at bygge den færdig, og så sætte en kalenderreminder til mig selv om at tjekke en skrue engang om året, og se hvor vi står.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også