Regler for pergola

Jeg er igang med at tegne en Pergola som, fruen gerne vil have bygget.

Jeg påtænker at montere den på min Stern med 2 STK. Bjælkesko og 45x145 mm. spærtræ. Disse skal hvile på 2 Stk. 100 mm. Stolper der skal støbes ned i jorden. På tværs mellem spærene skal jeg montere lægter som mit sejl kan lægges på i solskin.

Mit spørgsmål er dog omkring de byggetekniske regler. Hvor tæt på naboskel må jeg bygge den, når der ikke er fast tag eller vinduer??

Nogen der ved dette??? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er rimelig sikker på du må bygge tæt på skel så længe højden ikke er mere end 2,5 m.

Jeg kan læse der skal solsejl på i perioder, så du bør nok være opmærksom på det ikke skygger (og skader) en evt. fælleshæk. 

Hej Frank. Tak for dit svar. Solsejlet er kun når solen virkelig bager, så tænker ikke det bliver et problem med hækken. Er dog noget interesseret i og høre om der er andre der evt. Er mere sikre i deres sag ift regler med at bygge nærmere skel. Synes det er noget uklart i BR. Mht. Let byggeri som en pergola

Tag kontakt til både din nabo og kommunen. De kan give dig henholdsvis mundtlig og skriftelig tilladelse...
Det ville være surt at bygge noget der skal pilles ned igen, fordi en nabo eller kommunen laver indsigelser.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Som jeg kan læse mig til er en pergola ikke en småbygning men en åben konstruktion. Men skulle jeg tage fejl og en pergola er omfattet af reglerne om småbygninger (skur, drivhus m.m) så må man samlet set bygge 50 m2 uden tilladelse når bare man overholder byggereglerne (højde, afstandskrav etc.). 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis