Bore i fuge eller mur?

hej. Jeg skal sætte nogle cykelholdere fast i en murstensvæg. Ville i bore hullerne i murstenene eller fugen?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bor hullerne i murstenen.


fase

Bor i murstenene. Giv det gerne en klat silicone rundt om hullet inden du sætter stativet ind. Så undgår du risikoen for vand. 

Overvej eventuelt at bruge karmskruer, hvis du tilfældigvis har dette liggende. Jeg bruger karmskruer til mere eller mindre alt ophæng. 


Mvh. Christian M
 

Du er sikker på resultatet ved at bore i murstenene, så skal det nok holde. Men du er også sikker på at du ikke kan fjerne sporere efter dit cykelstativ når/hvis det igen skal fjernes.

Jeg ville forsøge om det ikke kunne holde ved at bore i fugen. Så bliver det meget lettere at fjerne sporene når den tid kommer.


Søren O

Søren du har fuldstændig ret, men i dag er det åbenbart normalt at bore i murstenene. Det synes jeg så ikke er godt håndværk.


fase

Du kan godt bruge fugerne , hvis du bruger ekspansionsbolte som lige passer ind mellem 2 sten , det kan let senere repareres .........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Jeg plejer at bore i fugerne (pga. som Søren O skriver), og fylder ca. halvdel af hullet op med fugemasse, bruger alm. rawlplugs. 

Et par gange har jeg været nødt til at fylde hullet med mørtel, hvorefter jeg har presset rawlplugs ind i mørtlen. 



Hvilken slags fugemasse ville du bruge?

Du behøver ikke bruge fugemasse. Du skal bare bore hullet, sætte murdyblen i og skrue dit beslag fast. Hvis fugen er meget løs, kan du blive nødt til at bore i stenen, men normalt kan fugen bruges. Særligt hvis du borer et 10 mm. hul, som dit billede giver indtryk af. Når du borer i fugen vender du murpløkken så den blive udvidet mod stenen.


fase
S. Fabrin skrev den 03-08-2019 09:56:17

Søren du har fuldstændig ret, men i dag er det åbenbart normalt at bore i murstenene. Det synes jeg så ikke er godt håndværk.

Du siger det ikke er godt håndværk og bore i stenene - men alligevel anbefaler du ham som den første, at han bare skal bore i stenene 🤔

 

Ja, det gør jeg ud fra den betragtning, at det åbenbart er blevet almindeligt, måske fordi uddannelserne i dag er blevet mere teoretiske med mindre vægt på det håndværksmæssige. Desværre blev mesterlæren afskaffet. At bore i stenene kan give overraskelser, hvis det drejer sig om mangehulssten eller lecasten. Et hul boret i murstenen er umuligt at reparere, uden det ligner noget, katten har slæbt ind.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis