Gipsmontering - jeg kan ikke greje det :)

Hej LDS

Min tømrer har sat forskalling op på mit loftsrum med skråvægge til kip. 

Han har lavet 40 cm. mellem midterstykket på forskallingen, så det passer med en 120cm gipsplade der monteres vandret. 

Men men men - mine hanebånd sidder så tæt, at jeg ikke kan få hejst gipspladen op imellem dem når jeg bruger gipshejs. De sidder med ca. 100 - 110 cm. imellem. 

Jeg kan heller ikke kile dem op imellem, for de støder på ydervæggene inden jeg kan rette dem op på den anden side af hanebåndene. 

Jeg kan ikke montere en 90cm gipsplade vandret pga. afstanden på 40 cm. 

Jeg kan selvfølgelig montere 90 cm gipsplade på højkant, men så kan jeg kun fastgøre dem for hver 40'ende cm. med ca. 2 skruer. 

Det duer ikke helt. Gode råd er dyre, men ikke på LDS. Har i nogle billige, ja nærmest gratis råd?

40 cm. fra midt forskalling til midt forskalling. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

kan du ikke smide dem op vandret ovenpå hanebåndet og derefter tippe dem op?

Flyt forskallingen eller indsæt ekstra ind imellem, så det kommer til at passe til andre plader?

Eller skær af dine plader, så de kan komme op over hanebånd. Hvis du fjerner 50 cm, kan de vel komme op. Giver selvfølgelig lidt mere spartelarbejde, men der er der jo alligevel meget af, når du skal rundt om hanebånd.

Skær ud i gips pladen til hanebåndene.


fase

90 cm plade lodret ikke vandret det gør det også nemmere omkring de der hanebånd. Bare klø på for der går meget omkring de bjælker


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er helt sikker på, at tømreren ville skære ud for hanebåndene. Det er før set, i stedet for de lette løsninger.


fase
Annonce

En tilbagemelding til jer  

Inspireret af kimcarlsens indlæg prøvede jeg her til morgen at få bakset en plade op i flere etaper. Det tog noget tid! :)

Plade op på gipshejs

Ligge tæppe over knaster på hanebånd

Hæve gipshejs til 10 cm under hanebånd (vinkelret under)

Tilte gipshejs op imellem hanebånd 

Skub pladen op på hanebånd også den hviler vinkelret mellem to hanebånd

Fjerne tæppe

Klodse plade op så der er plads til at få gipshejs under

Hejse gipshejs op imellem hanebånd 

Dreje gipshejs 90 grader og justere ind under hævet plade

Derefter kan jeg arbejde plade op på plads, men det tager tid. Det er dog til at arbejde med. 

Tak for inspirationen. Det er så fedt at der er et sted hvor jeg kan få hjælp når jeg går i stå. 

Skulle du ikke have begyndt nedefra, så du havde fået et stykke på ca. 40 cm. for oven. Nu får du tilpasningen lige over hanebjælken uden spartelkant.  Du får nu to plader, som mødes med spartelkanter foroven, men mangler spartelkanterne lige over hanebjælkerne.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også