Bæreevne på gulv

Hej

Jeg har et bjælkegulv over garage opbygget af 245x45 mm bjælker med centerafstand på 500 mm. På disse ligger OSB-plade på 19 mm.
Gulvet spænder over 8,8 m, med en HEB 240 i midten.

Spørgsmål: Hvor meget må gulvet belastes med pr. kvadratmeter?
Jeg vil gerne bruge det til oplag af ekstra mursten, tagsten mm.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at se her http://stejet.dk/diy/index.htm, men hvor stor nedbøjning der kan være på sådan et gulv i en garage ved jeg ikke.

Jeg ville dog ikke opbevare mursten o.l. på et loft, for det første vejer de rigtig meget og for det andet kan de godt tåle at stå ude. Læg dem udenfor og læg nogle gamle tagplader over, så har de det fint.

Tak for svar.

Nyttelast er angivet til 1,5 kN/m2, svarende til 150 kg/m2. Vil det sige gulve dimensioneres efter denne belastning?

Jeg tænker ikke så meget på nedbøjning, det er ikke vigtig i en garage beklædt med troldtekt, men i mit tilfælde vil jeg kunne få en nedbøjning på 8,8mm ved et reelt spænd på 4,4 m (nedbøjning 1/500 af spændvidden ved nyttelast på 1,5 kN/m2).

Jeg kan og vil ikke have ting liggende udenfor, derfor bruger jeg loftet. Der er tale om små mængder.

De ekstra mur- og tagsten samt andet tungt kan jo lægges ude ved sider, og så have gang areal i midten. De holder bedst ude ved understøtning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis