Lampeudtag med MANGE ledninger. Har brug for lidt hjælp.

Hej. Jeg er ved at prøve at skifte et lampeudtag. Der høre en afbryder til på vægen og en stikkontakt. 

Der er mange ledninger bag udtaget. 3 blå. 3 gule. 2 sorte. 1 brun og 1  rød. 

Jeg har prøvet at putte 3 blå i N. 2 sorte i L. 3 gule i Jord. Og den brune og den røde sammen i M1.   Virker ikke. 

Er der nogen forslag til hvad jeg i stedet kan gøre. Jeg vil så gerne have det til at virke. Har skiftet alle andre stikkontakter i huset og ville så gerne gøre det sidste selv også. Men den driller. 


Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du ikke et billede af lampestedet og bagsiden af afbryderen. I øvrigt, hvordan var ledningerne forbundet inden du gav dig ud i eksperimentet?


fase

Ved et lampeudtag skal der ofte være lige mange Nul - fase og jord. I dit tilfælde 3 af hver. Så mon ikke den brune skal sammen med de sorte. 

Når du skriver " virker ikke" hvad mener du så. Har du haft en lampe monteret i N og M1 og vil den så ikke lyse eller lyser den hele tiden?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lampen vil ikke lyse. Og der er et stik med afbryder som sider under afbryderen til lampeudtaget som heller ikke virker efter jeg har taget ledningerne ud af den gamle installation.  

Og ja jeg har prøvet at sætte lampe til N og M1. 

Jeg tog desværre ikke foto af den gamle installation inden jeg skilte den ad. Desværre. Og lidt dumt. 



Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 

Og har ikke et godt billede. Meget utydeligt må man sige. Men her 


Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 
Vedhæftede filer:

Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 

Det billede kan ikke bruges til noget som helst. Du skal tage et billede af bagsiden. Du skal og så tage et billede af bagsiden af afbryderen, ellers er det umuligt at finde ud af, hvad der fase og tændledning. Men prøv i første omgang at sætte de blå i N og de gule i L. Undersøg dernæst om der er strøm på stikkontakten under afbryderen. Hvis der ikke er strøm på stikkontakten, skal vi videre derfra med et billede af bagsiden af afbryderen.

Nå, så kom der et billede af bagsiden af lampeudtaget. Prøv om lampen kan lyse ved at slutte den til gul og blå. Hvis den kan det, så flyt gule ledninger over i L, bare for en ordens skyld. Hvis der ikke kommer lys i lampen, så tænder du for kontakten og slutter ledningen, der var på gul, over til en af de andre.


fase

Jeg har en fornemmelse af at det er den brune som fejlagtig er kommet i M1. 

Du kan måle hvilken sæt ledninger der er fase. 

Montere lampen i N med den ene ledning. Den anden ledning sættes skiftevis i en af de andre klemmer. Der hvor lampen lyser konstant er der fase, og de ledninger skal sidde i L. De skal så sikkert sammen med den brune der nu er parret med den røde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg prøver det med den brune sammen med de sorte i L i morgen. 

Og her er lige et par fotos af afbryderen. 


Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 
Vedhæftede filer:

Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis