Lampeudtag med MANGE ledninger. Har brug for lidt hjælp.

Hej. Jeg er ved at prøve at skifte et lampeudtag. Der høre en afbryder til på vægen og en stikkontakt. 

Der er mange ledninger bag udtaget. 3 blå. 3 gule. 2 sorte. 1 brun og 1  rød. 

Jeg har prøvet at putte 3 blå i N. 2 sorte i L. 3 gule i Jord. Og den brune og den røde sammen i M1.   Virker ikke. 

Er der nogen forslag til hvad jeg i stedet kan gøre. Jeg vil så gerne have det til at virke. Har skiftet alle andre stikkontakter i huset og ville så gerne gøre det sidste selv også. Men den driller. 


Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 
Hej. Jeg er ved at prøve at skifte et lampeudtag.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 

Billedet af afbryder bekræfter min formodning. Og husk at de ledninger der har / får konstant spænding IKKE skal sidde i jordklemme men i L


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for hjælpe.  Det hele virker nu. Jeg er lykkelig.  Jeg tog den brune fra M1 og satte sammen ned de 2 sorte og så virker det hele. Også stikkontakten. Det var så fedt i ville hjælpe mig. 

Nu mangler jeg bare at få bakset alle de 10 genstridige ledninger ind i hullet. 



Dejligt at vi kan hjælpe hinanden. 

Hvad endte du at gøre med de gule? Er ikke overbevist om, at det er jord. Hvis det ikke er det, er det ganske farligt, hvis de fejlagtigt sidder i jordklemmen.

Annonce

Vic2: Når du monterer udtaget op igen, drejer du den 1/4-1/2 omgang medens du presser den opad. Så bøjes ledninger pænt på plads



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har lidt samme udfordringer her...hvad betyder det hvis ens lampe blot lyser konstant? Ingen kontakter kam tænde eller slukke den. Er ved at skifte gammelt 3polet lampeudtag til 5polet. Der er flere vægkontakter/afbrydere til lampestedet i alrum (må være det som hedder korrespondance???)....huset har også IHC som jeg er ved at sætte mig ind i. Lige pt er lampeudtag monteret med jord, nul/blå og en brun/fase ledning, m1 og m2 ved jeg ikke hvad der skal mont i dem fra pl dåsen...?

Her lige vedhæftet fotos. Jeg tæller 5 brune ledninger med Nr på (1-5),----- 1sort ledning,  ---- 4blå ledninger, 1hvid/lysebrun (som sidder sammen med 3brune) og til sidst 4grøn/gule jordledning..pyha  


der er 2stk afbryder/kontak i hver side af rummet, se billede 3 ;)


håber nogen kan hjælpe med hvad jeg skal forbinde ind i M1 + M2 på lampeudtaget..

Velkommen på lds. 

Var ledninger samlet sådan da du begyndte ? Jeg tæller 6 brune med den du har i udtag. 

Jeg vil tro at alle brune skal samles i en muffe og den behøver du ikke at føre ud i udtaget. Den skubbes op i pl dåsen. 

Den sorte og den grå skal sikkert ikke samles med de brune.

Så skal nu have jord ud i udtag som du har, 

Den blå skal sidde i N 

Den grå i M1 

og den sorte i M2

Så vil du kunne montere en lampe i N og M1 Eller M2



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis