Form til at støbe rundt fuglebad

Mit solcellespringvand fungerer efter hensigten, men fuglebadet er ikke dybt nok og diameteren indvendig er for lille . (Udvendig 35 cm). Det betyder at vandet plasker ned udenfor badet, som ret hurtigt løber tørt for vand. Et nyt og større fuglebad er nødvendigt. Nyt granit på 70Ø  koster 1500 kr. Et havefad fra et firma i Lem koster 400 kr + ca. 400 kr i fragt.

Jeg kunne støbe med cement i 2 murerbaljer. En Weber kuglegrill eller lignende kunne også være en god form, men det har jeg ikke og jeg kan ikke ødelægge andres, for ventil og håndtag fra låget skal jo af inden støbning. Det kunne ellers blive en fin form.  Er der andre, der har en god ide til hvad jeg kunne bruge som form, når man husker at der både skal være n ydre og en indre form? 

Måske skulle jeg finde en billig grill på genbrug?

Ingeborg.... kom frit frem med forslag 


Når lysten driver værket
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne fore grillen med plasticfolie, så den kan bruges igen, og emnet kan tages ud. Ventilen kan du bare lukke. Dernæst klipper du noget kyllingetråd til, så det passer til at ligge 2-3 cm. inde i betonen. Så blander du en passende mængde beton, bestående af 1 del cement 3 dele perlesten og 5 dele sand. Blandingen gøres kun lige jordfugtig, så du kan forme det med hænderne. Læg de første 3cm. i, dernæst kyllingetråd og mere beton til du har den ønskede tykkelse. Tilsæt en portion tålmodighed, som får dig til at vente til betonen er hærdet.    


fase

Jeg glemte at skrive at vi ikke ejer nogen kuglegrill eller anden form for grill. Det gider vi ikke bøvle med, men fint at blive inviteret til grillmad.😆 jeg har fundet flere færdige cementfade både som fuglebade, men også som bålfade på nettet. De skal dog alle hentes langvejs fra eller med fragtmand for 400 kr. Jeg har derfor fundet et bålfad i støbejern hos 

https://www.jemogfix.dk/baalfad-i-stoebejern-mstativ-ø61-cm/2158/9013267/

Jeg ved godt at jeg startede med at ville støbe selv, men materialerne løber op, så det bliver lige så dyrt som et købefad. 

Ulempen ved støbejernsfadet er at det vil ruste og rusten løbe ned over krukke og underliggende cement og sten. Det er jeg ikke interesseret i. Fadet må rustbeskyttet, men hvordan? Hammerite? Det nuværende fuglebad skal selvfølgelig flyttes og kun bålfadet skal benyttes.måske kan jeg trække betonrøret i midten af krukken en smule op som fod.

Ingeborg



Når lysten driver værket

Du kunne begynde med at give et par lag koldgalvanisering og dernæst male i en farve efter eget valg. Lad emnet lige få et tyndt lag rust, du behøver bare at kunne ane rusten inden du maler med første lag koldgalvanisering. 


fase

Tak for svaret. Koldgalvanisering er ikke egnet til fuglebad fordi det er giftigt. 

Kommer i tanker om at jeg har noget 2-komponent maling fra vores båd. Det er ikke giftigt når det er hærdet, men om det dur, ved jeg ikke. 

Iøvrigt har jeg malet et sæt alumøbler med dækkende træbeskyttelse ud fra teorien om at den gummiagtige hinde denne slags maling giver ikke er så sårbar overfor stød som hård maling. Jeg malede først med en grunder, dyrt men også elastisk).

http://strikingeshave.blogspot.com/2019/06/hurra-fransk-cafebord-og-3-stole.html

Ingeborg


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også