Nedgravet drivhus

Jeg er ved at planlægge et drivhus der er nedgravet i en dybde på 60 cm fra jordoverflade. 

Skal jeg bruge lecablokke der er pudset op på ydersiden (og indersiden?) eller fundablokke fyldt op med beton og kamstål? 

Lecablokke er gode til at isolere, men tænker fundablokkene holder længere over tid?

Gode råd modtages gerne :) 


Mvh. Kristian 

Jeg er ved at planlægge et drivhus der er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan et drivhus med udgravet (sænket) bund, risikere man ikke at der løber vand til så man i uheldigste fald står i vand til over kanten på ens gummistøvler. ?     

Jo der vil næsten altid stå vand i bunden , især når man bor nær en mose , jeg har meget svært ved at se det smarte i at sænke drivhuse;s bund 60 cm-----------------


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg har læst at en af fordelene ved at grave ned, skulle være at man bedre kunne holde drivhuset frostfri. Det giver selvfølgelig osse bedre højde i drivhuset til planter og personer. 

Ps. Skulle jeg selv igang med sådan et projekt, tror jeg det vil blive noget med at bygge (mure/støbe) en fx. 60 cm høj mur som drivhuset kunne hvile på. Lige hvordan man så fixer det med døråbningen ved jeg ikke. 

Tager lige denne op igen. Jeg har også planer om et nedgravet drivhus og har tænkt mig at grave 60 cm ned i plan bund og ned til frostfri i sokkel - eller måske knap så meget da vi bor på sandjord. Jeg har fået et stort parti kantblokke (14*14*21) som jeg tænker at lime sammen i tre skifte forbandt. Kantblokkene skal stå ovenpå sokkel som jeg afslutter med en træforskalling. Men kan kantblokkene i det hele taget stå under jord i tryk udefra? Tænker det vil se rigtigt fint inde i drivhuset med synlige kantblokke. Den støbte kant skal ikke kunne ses, den skal flugte med fliserne. Håber nedenstående illustration kan tydeliggøre det.
Hvad er kantblokke siden du ikke ved om de kan stå for jord trykket.
I vinteren 17/18 lavede jeg et lille forsøg. Jeg lagde flamingo plade 150mm 1m2 på jorden i efteråret og målte så løbende temperaturen under den. Jorden blev ikke på noget tidspunkt hård af frost selvom temp kom ned på 0gr og udenfor var der nok ned til-5. I marts var der varmere under pladen end udenfor, men sidst i april var jorden varmere udenfor en under pladen. Min konklusion herpå er at det er spild af tid og penge at isolere sokkel på drivhus medmindre man påtænker noget tilskudsvarme.Der bliver ligeså koldt i drivhuset som udenfor, så tror ikke det giver noget mht frostfrit medmindre det er lavet som en jordkælder. Jeg tænker at man skal udrede hvad man synes er vigtigt for ens drivhus. feks var det vigtigt for mig, at tomaterne, som er min hoved interesse, kan få forbindelse til jorden udenfor og derfor har jeg kun sokkel ned til 35-40cm. Men det er hævet for at få bedre højde og midtergangen er sænket 20cm. Den dag den bliver oversvømmet er det ikke noget tilbage af DK.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er netop for at få det ekstra højde inde i drivhuset :-) Jeg tænker også det ikke er nødvendigt med frostfri dybde i sokkel. Blot man laver et rende til at placere kantblokkene på må være nok.
Kantblokke er dem som hedder "Multikant brud grå 14 x 21 x 14 cm" hos Jem og Fix. De skal selvfølgelig limes sammen forbandt.
Ved ikke om kantblokkene kan holde til jordtrykket. Men hvorfor vil du så dybt i jorden? jeg tror at de stenvægge vil være kolde langt ind i juli. For mig at se er det bedre at bygge i højden over jorden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan være et problem med døren som så kommer lidt op. Samt jeg har set nedgravede drivhuse andre steder og det fungerer godt.
Ja hvis du har set nogle som fungere godt så er det vel fint. Kunne jeg få dig til at beskrive hvordan du tænker dig at indrette drivhuset der nede under jorden. Evt en skitse. Det med døren var nok nemmere at løse end at grave 8m3 jord væk  Men nogle gange er der bare noget man vil og så må man jo bare gøre det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis