"smukkesering" af grim kalket væg

Mit hus fra 1928 er hvidt kalket - og  da jeg overtog det  var muren noget ujævn - dette kan have en vis charme hvis det er runde bølgende former, men mine vægge er ikke så pæne alle steder, der er nogle lidt kantede gamle skaller som måske skulle have været fjernet men som blot er blevet kalket over.  Jeg har ikke selv kalket før men vil gøre det her i efteråret. Jeg overvejer at bruge SANDKALK som angiveligt skulle være tykkere end almindeligt kalk? - ved at give huset 2-3 gange af denne type tænker jeg at jeg måske kan få et mere "smooth" - blødt finsh - ? altså ensrette udseendet og udjævne, er der nogen som har erfaring med kalkning som har et tip? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske du kunne lægge nogle billeder op så man bedre kan se hvad der du mener.

Har ikke nogen erfaring med sandkalk men umidelbart vil jeg mene at hvis du har en væg der er ujævn og gerne vil have den mere jævn, så skal du banke det puds ned der er ujævnt og så pudse det op igen.

Stop du skal kalke med det samme og du skal gerne almindelig stampet kalk som der er brugt tidligere. Hvis du skal lappe så brug kalk mørtel som huset er muret med. Hvis du skal gøre noget større må jeg klart anbefale en sandblæsning og oppudsning igen i kalk mørtel. Et hus af den type kræver desværre vedligehold altid


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svar, ok jeg sender her to fotos: det øverste fra et område af væggene som er ok, det nederste et eksempel på et område som jeg godt vil gøre pænere. 

Ok, jeg prøver med kalkmørtel. 

PS: har pt ikke øknomisk mulighed for at få lavet en sandblæsning så det er ikke aktuelt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis