Skumning af mælk

Hej.

Jeg har/ har haft sådan en billig elektrisk håndholdt mælkeskummer for 20 kr.  Rester kan ses øverst på billedet.

Den har manglet lidt trækkraft, så jeg har ombygget den lidt. 

Den har fået en lille børsteløs motor, omdrejningsregulator, lithium batteri, men jeg synes ikke det er blevet bedre. Den mangler i hvert fald ikke trækkraft. Mælken sprøjter op af syltetøjs glasset ved for høje omdrejninger.

Der kommer kun et lag skum/bobler på overfladen af mælken. 

Jeg kommer ca. 2 cm letmælk i et syltetøjsglas ( Ø 65mm) , varmer det op i mikroovnen, sådan cirka... lidt før det koger, og så prøver jeg at piske ved bunden, på overfladen, i midten af glasset, alle steder, stille den lidt skrå, fordi jeg tror at den skal presse luft udefra ind i mælken, men det hjælper ikke.

Hvad gør jeg forkert? Er der en som har praktisk erfaring med det? 

Jeg har kigget på et par videoer med dem de sælger, ligesom et krus med piske hjulet i bunden ( fra 500kr...) og det ser meget enkelt ud.  Der kommer fast skum efter ca. 2 minutter.


Hej. Jeg har/ har haft sådan en billig elektrisk... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet gedemælk, her er fedtkuglerne nemlig mindre end i komælk og derfor nemmere at piske (og skumme antager jeg). Til gengæld er fedt% nogenlunde det samme eller lidt højere (alt efter årstiden) som i komælk. 

Her på min hjemegn er vi så heldig der findes et mælkeri hvor man kan hente sin daglige friskmalket (dog pasteuriseret) komælk på en kvæggård. 

Ps. Homogeniseret mælk er sendt igennem nogle fine dyser der slår fedtkuglerne i stykker, jeg synes det ødelægger mælkens fine karakter. 

 

Jeg tror at der er lidt begrebsforvirring her i tråden - jeg blev selv fanget. For mig betyder skumning af mælk at "skumme fløden" fra mælken. Normalt gøres det ved centrifugering.

Jeg er nu ret sikker på at trådstarter mener at piske mælken til skum - mælkeskum og ikke flødeskum.


Søren O

Der er noget forvirring i denne tråd. Jeg kommer selv fra landet og har arbejdet for landmænd i mange år. 

Råmælk der den allerførste mælk som koen giver i de første dage, og som normalt ikke bliver malket med til mejeriet men samlet fra til kalven. 

Rå mælk bruges også på mejeriet om den mælk der kommer direkte fra landmanden Altså inden mælken bliver forarbejdet. Den sælges også enkelte steder som stalddørs salg men så skal landmanden på anden måde kontrollere at mælken er ok, føre egenkontrol og alt det andet som fødevare virksomheder har pligt til.

Pasteurisering af mælken betyder at den kortvarig ( 15 sekunder ) er varmet op til 72 grader Det blev indført efter et udbrud af tuberkulose i København i starten af 1900 tallet. Man mente det stammede fra mælken. Stort set alle mælkeprodukter der sælges i Danmark her gennemgået denne behandling. Man mener ikke at det påvirker mælkens kvalitet. 

Homogenisering er en proces hvor mælken pumpes igennem et system med mikro huller. Dermed bliver fedt molekyler slået i meget små stykker. Mælken synes hvidere, og fedtmolekyler kan svæve i mælken og derfor ikke stige op til overfladen.  Skummetmælk og økologisk mælk er ikke homogeniseret. Det første på grund af det lave fedtindhold, og det sidste p.gr.a ideen med mindst mulig forarbejdning.

Der er delte meninger om den sundhedsmæssige indvirkning på mælken. Der er nogle der mener at de mindre fedtmolekyler passerer ud igennem tarmen på en anden måde end ellers. Jeg har fået oplyst at man i Polen f.eks. ikke bruger homogenisering og at f.eks. mellemørebetændelse og dræn i ørerne  stort set ikke kendes der. Det er jo ret udbredt i DK. Men om det er er en skrøne fra " øko tosser " ved jeg ikke. 

I min barndom tog vi mælk direkte fra tanken. Når det havde stået nogle timer blev fløden skummet fra oven på mælke skålen. Om sommeren når køerne var kommet på græs, var det meget svært at piske fløden. Om efter året når de begyndte at få ensilage, ( gæret græs og roetop ) kunne det let smages i mælken.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man bør åbenbart ikke drikke for meget mælk - pokkers og jeg som hele mit liv i hvert fald har drukket mindst 1 liter hver dag. 

https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-glas-maelk-om-dagen-koblet-til-oget-risiko-dod

Ja, jeg vil piske mælken til skum, men det gør ikke noget med en videnskabelige forklaring og lidt historie :-)
Det virker nu. Jeg tror det er de lavere motor omdrejninger og tilstrækkelig moment som har gjort en forskel, i forhold til den originale mælkeskummer.

Jeg kan huske smagen af råmælk fra den gang jeg var barn og var på sommerferie hos min morfar ude på landet, sammen med min mors søskendes børn.
Min morfar har malket en ko hver aften, med håndkraft, i en spand. De har bare fjernet det øverste lag med en ske og brugt det som fløde.
Mælken er blevet drukket helt uden bearbejdning. Afkølet :-)

Men i dag bruger jeg mælken kun i kaffen, så 1 liter rækker til 10 dage.

Bruger en bamix stavblender,  virker fint. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis