Skumning af mælk

Hej.

Jeg har/ har haft sådan en billig elektrisk håndholdt mælkeskummer for 20 kr.  Rester kan ses øverst på billedet.

Den har manglet lidt trækkraft, så jeg har ombygget den lidt. 

Den har fået en lille børsteløs motor, omdrejningsregulator, lithium batteri, men jeg synes ikke det er blevet bedre. Den mangler i hvert fald ikke trækkraft. Mælken sprøjter op af syltetøjs glasset ved for høje omdrejninger.

Der kommer kun et lag skum/bobler på overfladen af mælken. 

Jeg kommer ca. 2 cm letmælk i et syltetøjsglas ( Ø 65mm) , varmer det op i mikroovnen, sådan cirka... lidt før det koger, og så prøver jeg at piske ved bunden, på overfladen, i midten af glasset, alle steder, stille den lidt skrå, fordi jeg tror at den skal presse luft udefra ind i mælken, men det hjælper ikke.

Hvad gør jeg forkert? Er der en som har praktisk erfaring med det? 

Jeg har kigget på et par videoer med dem de sælger, ligesom et krus med piske hjulet i bunden ( fra 500kr...) og det ser meget enkelt ud.  Der kommer fast skum efter ca. 2 minutter.


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug sødmælk.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja brug råmælk, eller endnu bedre malk din kone/kæreste hvis hun er gravid eller i har småbørn ;)

Efter et par dages forsøg, lykkedes det mig at skumme letmælk :-)

Der er en kort artikel om det på Arla's hjemmeside. 

https://www.arla.dk/opskrifter/leksikon/teknikker/malkeskum

Jeg har fundet et lidt større syltetøjsglas ( større diameter) med flad bund, 1cm mælk i glasset ( så det lige dækker piskehjulet) er blevet varmet op til 65 grader og har skummet med lave omdrejninger. De høje omdrejninger ser ud til at ødelægge skummet.

Dvs. flydende mælk sprøjter på skummet øverst i glasset og ødelægger det.  

Det har kun taget 30 sekunder at skumme det hele. 

Det ville være dejligt at kunne købe råmælk, men det har de ikke i Fakta :-)

Jeg kan huske smagen af afkølet råmælk. Mums.  I dag er det bare hvidt vand. 

fuerzzz1 - jeg er kun til komælk, så jeg springer din ide over :-)



a propos komælk - i min barndom var min far fodermester, en del af lønnen var bla. fri mælk direkte fra mælketanken. Det var så og sige nærmest umuligt at piske det op til 2 cm tykke cremet flødelag til flødeskum. Om det var fordi den friske mælk ikke var pasteuriseret og homogeniseret ved jeg ikke. Noget lign. kunne jeg godt forestille mig også gjaldt når det kommer til at lave skum af frisk mælk.   

Rantzau skrev den 01-08-2019 20:12:25

Hvis du sætter pris på råmælk, hvorfor anvender du så letmælk?

Kender du nogen som sælger råmælk?  

Jeg bruger kun mælk i kaffen i dag, så letmælk er ok. 

Et citat fundet på nettet :

Mange caféer benytter i dag økologisk mælk, men det er faktisk nemmere at skumme konventionel mælk, fordi det er homogeniseret.


Hvad du kalder konventionel mælk er faktisk sødmælk med et fedtindhold på mindst 3,5%. Letmælk har kun et fedtindhold på 1,5%.

Det er fedtindholdet der afgør hvor let det piskes til skum.

Råmælk er rettelig den mælk koen producere op til to døgn efter kalven er født, som er rig på kulhydrater, proteiner og vigtigt af alt - antistoffer der styrker kalvens immunforsvar, men er ikke speciel fedtholdig.

Mejerister kalder også den mælk der indleveres for råmælk - altså inden videre forarbejdning. Den mælk kan godt have et højt fedtindhold afhængig af racen. 

Eksempelvis producerer jersey køer mælk med et højt fedtindhold.

Det må bare ikke forveksles med betegnelsen colostrum.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

mælken må helst ikke være homogeniseret inden skumning. Det slår fedtpartiklerne i stykker, netop for at der ikke kommer fløde på toppen af mælken.

Langt den nemmeste måde at skumme rå mælk på er ved at lade det stå på køkkenbordet et par timer.

så kan du reducere 4% mælk til ca. 2%

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men kommer du forbi nordjylland kan du godt købe 20 liter at forsøge med :)

Du vil også bemærke hvor meget længere rigtig frisk mælk kan holde sig, når det ikke er blevet pumpet rundt, centrifugeret, filteret og transporteret.

Bor man på landet er det ikke så svært at skaffe hvad mejeristerne kalder råmælk - altså uforarbejdet mælk direkte fra koen uden hundekunstner. 

At mælken er pasteuriseret til konsum er der gode grunde til, men homogeniseringen er ødelæggende for mælken og gør intet godt for hverken holdbarhed eller smag. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis