Udlægning af forskalling til gulvvarme / varmeplader

Hej med jer,

Vi står og skal til at montere gulvvarme forskalling og plader, jeg havde egentlig tænkt mig at bruge 20mm pex, og dertilhørende varmeplader med en bredde på 280mm. Der står i materialet fra Wawin at forskalling 25/100mm skal monteres med 150mm mellemrum men i min verden giver det et "hul" i forskallingen på 5cm, er det problem med flydende gulv på 14mm oven på? 

Alternativet er at gå ned i 16mm pex og dermed få mulighed for 180mm plader... har dog købt ind til 20mm, og det kan ikke tages retur.... :(

Håber i forstår hvad jeg mener :-) 


Mvh
Jesper
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvilket mellemrum Wavin tænker på (15 cm...??), men jeg lavede vores gulv som vist på de vedhæftede billeder og mener at jeg fulgte indtil flere opskrifter på nettet der alle beskrev samme måde at lave det på.

Der var ikke problemer med at lægge gulvet på langs af forskallingen i gangen, blot skal man huske at understøtte fuldt i siderne.

Husk at dine varmeslanger ikke må være med udvendig iltbarierre, da det vil give knirkelyde når der varmes/køles (når materialerne udvider sig eller trækker sig sammen).

Udover det, så er det en sjov opgave :)


Har gjort det på samme måde som Pilehaven.

Du skal blot huske at planlægge dit slangeforløb inden du går i gang. Jeg skulle f.eks have en kreds til et værelse til at gå gennem et andet værelse. 


 Aldrig gå ned på udstyr!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej med jer, problemet er mere alla dette billede - hvor i kan se problemet 28cm varmefordeler kontra 18... spørgsmålet er om 28eren får for stort mellemrum.... :-)


Mvh
Jesper

Skal du ikke bare have 3 forskallingsbrædder mellem hver slange? Hvor stor afstand får du fra kant til kant af varmefordelingsplader på den måde? Hvis du vil have dem helt tæt kan du jo save et brædt til så det passer med afstanden.

Jeg har brugt 16mm varer og det ser således ud:


 Aldrig gå ned på udstyr!

Bruger du 20mm pex? Så kører du vel med 30cm mellem slangerne.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Epoxymanden skrev den 31-07-2019 20:40:28

Bruger du 20mm pex? Så kører du vel med 30cm mellem slangerne.

 Ja det er nemlig planen men problemet er det hul der opstår - men kan nok løses ved køre 32 mellem slanger og dermed have plads til et ekstra forskallingsbræt....


Mvh
Jesper

Du skal jo have et bræt på hver side af det spor til slangen. Kan ikke se det skulle være nødvendigt at save et bræt til. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 31-07-2019 21:35:15

Du skal jo have et bræt på hver side af det spor til slangen. Kan ikke se det skulle være nødvendigt at save et bræt til. 

 Jeps den er jeg med på :-) - men det skaber stadig et rum på godt 8-9cm under fordelerpladerne hvor der så ikke er understøtning, og når mit tværgående gulv så kommer henover og med risiko for samling over det svage punkt blev jeg blot i tvivl om det kunne holde :-)


Men nu prøver jeg lige at lave en prøve imorgen med bræt i midten 😁


Mvh
Jesper

Det lyder som en fejl, at der skulle være 150mm mellem forskallingen?

Vi lavede vores med et bræts bredde (på højkant) mellem forskallingerne. Altså cirka 2.5cm. Så passer det med at varmefordelingspladerne ligger stabilt,når de lægges. Og hvis du bare kører efter det system hele vejen, er der ingen risiko for at mangle understøttelse på hverken 15 eller 8-9cm.

FeuerDK skrev den 31-07-2019 22:22:54

Det lyder som en fejl, at der skulle være 150mm mellem forskallingen?

Vi lavede vores med et bræts bredde (på højkant) mellem forskallingerne. Altså cirka 2.5cm. Så passer det med at varmefordelingspladerne ligger stabilt,når de lægges. Og hvis du bare kører efter det system hele vejen, er der ingen risiko for at mangle understøttelse på hverken 15 eller 8-9cm.

 Hvordan giver det mening med 21mm højkant bræt, plus 100mm x2 ? Fordelerpladerne er jo 280mm? :) og må vel ikke overlappe :-)


Mvh
Jesper
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også