Redan varmeveksler kalket til?

Vi har en Redan varmeveksler, og vores brugsvand er nogen tid om at blive varmt. Men helt varmt bliver det aldrig, som det gjorde før i tiden. Jeg har motioneret både termostaten og PL-ventilen, og også tjekket kontraventiler i det termostatstyrede bruserarmatur. Intet fundet, og intet har hjulpet. Nu har har varmeveksleren jo siddet på sin plads i 20-25 år, i et område med meget kalkrigt vand. Så er det, jeg tænker: Kan sådan varmeveksler kalke til? Og skal vekslerelementet så skiftes? Og kan det betale sig? PL-ventilen blev skiftet for nok 3-4 år siden. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vekslere kalker til over tid, så det er nok på tide at få den udsyret eller skiftet.


 

Har du renset snavsfiltret på primærsiden? Ellers kan veksleren være kalket til på sekundærsiden. Det kan klares med en afkalkning.


fase
S. Fabrin skrev den 31-07-2019 14:53:17

Har du renset snavsfiltret på primærsiden? Ellers kan veksleren være kalket til på sekundærsiden. Det kan klares med en afkalkning.

 Der er filter i, og tjekket for nylig. Hvordan afkalker man? Skiller den ad og lægger den i citronsyre?

Din VVS'er har et anlæg, som pumper afkalkningsvæske gennem veksleren. Om du kan klare det med citron syre, ved jeg ikke, men der sker ikke noget ved at prøve. Du skal på en eller anden måde have væsken til at cirkulere for at få det til at virke.


fase
Annonce

Her har vi også en veksler fra danfoss, er det korrekt forstået at man forhøjer risikoen for kalk hvis temperaturen er lavere en de anbefalede 60" for varmt vand ?


https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Vekslere-Redan--Danfoss-Redan-varmeveksler-type-1R-26-305450.html

Kalkaflejringer forhøjes væsentligt ved brugsvandtemperatur over 60o C.


Søren O

ok, det er noteret, hvad temperatur kan anbefales og sætte veksleren på for at undgå bakterier.

Vedr spørgers veksler så er 20-25 år for en veksler godt klaret, men du skal nok have et tilbud på en rensning vil koste af den ifh til en ny enhed løs

60° er for højt til at undgå tilkalkning, du skal under 55°. Og der forekommer ikke bakterievækst i en varmeveksler. At få et tilbud på afkalkning er måske lige i overkanten, men spørg om hvad det normalt koster. Ved tilbud er firmaet nødt til at sikre sig mod at det udførte arbejde ikke giver underskud, ved at sætte prisen tilstrækkelig høj.

I øvrigt ville jeg ikke nøjes med at købe selve veksleren, når veksleren er 20-25 år gammel, for reguleringsventilen er også gammel. En ny komplet enhed koster ca. 5000 kr.


fase

20-25 år må vel også ventes som godt klaret for en veksler.


det med temperaturen er noteret og vil blive tjekket på den vi har siddende

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis