Vådrumsgips

Hej

Jeg skal til at sætte vådrumsgips op i badeværelse. I den forbindelse har jeg to vægge med stålkonstruktion og en enkelt med trækonstruktion. Jeg ved ikke om målene var anderledes i 1989, men stålkonstruktionen er med 40 cm mellemrum og trækonstruktionen er med 60 cm mellemrum. Det passer ikke helt med mål på de vådrumsgipsplader der findes på markedet. Det ville være lettere hvis de stod med 45 cm, da det ville gå op i bredden på pladen.

Ville jeg eventuelt kunne lægge gipsen vandret, da dette ville gøre det lettere at fastgøre pladen ordentligt?

Er der andre muligheder?


Vh

Mads

Hej Jeg skal til at sætte vådrumsgips op i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tror jeg fint du kan. Du skal bare undgå flyverstød (at bræddernes ender ikke er skruet fast), og så skal du bruge skruer beregnet til stålskelet. 

Det lyder ikke som en dum ide 🤔

Det vil jeg lige overveje - tak for rådet 👌

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Gipsplader har været og kan vidst stadig fås som 2400x1200. Derfor afstanden, hvis konstruktionen er gammel.

Selv ville jeg dog altid vælge ét lag 15 mm fermacell understøttet Per 30 cm

Du kan roligt sætte forskalling uden på stålet så længe membranen laves korrekt burde dette aldrig blive et problem :) 

Jeg kan også sagtens finde almindelige gipsplader i det mål, men så snart det er vådrumsgips, så findes det desværre ikke.

Nu har en del foreslået fermacell, men jeg har aldrig arbejdet med det før, så jeg er noget nervøs for at det ender med at blive noget skidt 🤔

Så det nemme ville nok været gips 🤔

Fermacell er ellers ganske nemt at bearbejde. Jeg bruger en dyksav med støvsuger, så går det tjuhej derudaf. Det med at knække Fermacell synes jeg ikke virker specielt godt, heller ikke med deres egen kniv. Derudover er Fermacell et overlegent materiale i forhold til almindelig gips. Det er stærkere, fordi det ikke er en papirbelagt plade. 

Jeg havde heller ikke arbejdet med Fermacell før, men har da nu fået opsat det i næsten hele huset på lofterne, heriblandt deres akustikplader i køkkenet. Så go for it! 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

personligt synes jeg fermacell er nemt og føles meget bedre at arbejde med. 

Self er det nemmere værktøjs mæssigt med gips :) 

Det kunne da godt være at jeg skulle give mig i kast med det 🤔


Hvilken spartel kan anbefales til fermacell?

Bør jeg tage plader med spartelkant eller retkantet med lim?


Ja, gør da det. Jeg synes det er meget bedre at save, det bliver mere præcist. Desuden er deres handyplader 90x120 cm, så de er til at have med at gøre. Til loftet brugte jeg 250 cm plader (dog 12,5 mm), de var hjernedødt tunge. 

Du skal bruge retkantet med lim. Og så skal du bruge Fermacells egen spartel (vigtigt), den du selv blander op. De har en færdigblandet i spand (SK Spartel), men den er ikke lige så stærk.

Du blander den i en spand (lidt vand i først), og så tager du et helt nyt og rent piskeris til boremaskinen, og pisker meget langsomt indtil alle klumperne er væk, maks et par minutter. Pisker du for hurtigt hærdet massen meget hurtigt. Massen skal føles som almindelig spartelmasse, og må ikke være for tyk eller tynd. Bland ikke for meget ad gangen, da den lige pludselig hærder for dig. Når den begynder at være træg, så skynd dig at få det ud af spanden, og rør noget nyt. Gør du det, så kan det næsten ikke gå galt. Det lyder forvirrende, men du slipper for alt bøvlet med papir i samlingerne (bonus). 


SK spartel er ikke godkendt til vådrum, men ellers er jeg 100% enig i renepaulsens beskrivelse af hvordan man anvender den gips man selv blander op. Dog synes jeg at "åbentiden" er meget kort, 10-15 min, så det er vigtigt med små portioner.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også