Vådrumsgips

Hej

Jeg skal til at sætte vådrumsgips op i badeværelse. I den forbindelse har jeg to vægge med stålkonstruktion og en enkelt med trækonstruktion. Jeg ved ikke om målene var anderledes i 1989, men stålkonstruktionen er med 40 cm mellemrum og trækonstruktionen er med 60 cm mellemrum. Det passer ikke helt med mål på de vådrumsgipsplader der findes på markedet. Det ville være lettere hvis de stod med 45 cm, da det ville gå op i bredden på pladen.

Ville jeg eventuelt kunne lægge gipsen vandret, da dette ville gøre det lettere at fastgøre pladen ordentligt?

Er der andre muligheder?


Vh

Mads

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden jeg har en dyt forstand på det, så ved jeg at gipsplader er nemme at arbejde med. Har set andre gøre det nemlig. 

Du skal stort set kun ridse overfladen med en hobbykniv så er den lige til at knække over i lige de mål du skal bruge ;)

Ikke noget med at save med en masse støv til følge - jo lidt vil der jo dog blive men ikke slemt.

Du kan sagtens lægge dem vandret.

Det er dog også en mulighed at sætte et lag forskallingsbrædder op med korrekt afstand. Jeg synes 60 cm lyder af meget. Ville nok være nervøs for om det blev lidt ustabilt. Skal de have filt og maling til sidst?


 Aldrig gå ned på udstyr!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

fuerzzz1 skrev den 31-07-2019 02:22:24


Uden jeg har en dyt forstand på det, så ved jeg at gipsplader er nemme at arbejde med. Har set andre gøre det nemlig. 

Du skal stort set kun ridse overfladen med en hobbykniv så er den lige til at knække over i lige de mål du skal bruge ;)

Ikke noget med at save med en masse støv til følge - jo lidt vil der jo dog blive men ikke slemt.

En af tankerne var også at skære dem til så de passer, men jeg mister så spartelkanten, og de skal vel have papir i samlingerne, så jeg ville være lidt nervøs for om jeg kan spartle det pænt og glat.


Borst skrev den 31-07-2019 08:00:46

Du kan sagtens lægge dem vandret.

Det er dog også en mulighed at sætte et lag forskallingsbrædder op med korrekt afstand. Jeg synes 60 cm lyder af meget. Ville nok være nervøs for om det blev lidt ustabilt. Skal de have filt og maling til sidst?

 Der hvor den er 60 er det intet problem at smide ekstra forskalling på, så det gør jeg bare - tak for råd.

Der kommer klinker i brusenische og filt og maling på restem.


/Mads

Den bedste mulighed er at benytte en 15mm fibergips, så behøver du kun én plade i stedet for dobbelt gips som ellers er kravet. Fibergipsen, som er godkendt til vådrum, er på alle måder overlegen, og bør være første valget, specielt i bad. Det er min mening. Den er godkendt til de skrue afstande du her nævner. Se evt.fermacells produktblad.

Det bliver ikke rigtig dyrere end vådrumsgips, når du kan nøjes med ét lag frem for de to som der ellers er krav om. 

Du får endvidere en plade som er skrue fast uden brug af plugs. 

Alt i alt et meget bedre produkt, som godt kunne bruge et bredere kendskab, da mange går glip af dets fine kvaliteter. 

Link


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 31-07-2019 09:57:19

Den bedste mulighed er at benytte en 15mm fibergips... ...Den er godkendt til de skrue afstande du her nævner. Se evt.fermacells produktblad.

 Nej, skal være understøttet pr. 300 mm i vådrum. Se afsnit 4.8.13 i vejledningen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

jenshøj har fuldstændigt ret.
Jeg ville også vælge fermacell istedet for alm. gipsplader og så overholde de krav producenten stiller. Især når der skal fliser på.

Afstandskravene er, i mine øjne, ikke så vigtige hvis det kun drejer sig om filt og maling.
Til gengæld kan der opstå problemer hvis nogen i fremtiden forsøger at sætte fliser op istedet.
Eller det bliver opdaget ved et evt. hussalg ;-)


 Aldrig gå ned på udstyr!

Vælg fibergips med retkant, lim dem sammen, og spartel med fugespartel. Så betyder det ikke noget at du saver dem til. Ét lag 15 mm skulle være nok, men mener kun det er hvis det er retkantet, der er limet sammen. 

Og så er der noget om understøtning for hver 30 cm, men eftersom du har en afstand på 60 på den ene væg, er det nemt at sætte noget ekstra forskalling op. Og hvad med den væg med 45 cm afstand, kan du ikke sætte noget forskalling på tværs? 

renepaulsen skrev den 01-08-2019 16:52:15

Vælg fibergips med retkant, lim dem sammen, og spartel med fugespartel. Så betyder det ikke noget at du saver dem til. Ét lag 15 mm skulle være nok, men mener kun det er hvis det er retkantet, der er limet sammen. 

Og så er der noget om understøtning for hver 30 cm, men eftersom du har en afstand på 60 på den ene væg, er det nemt at sætte noget ekstra forskalling op. Og hvad med den væg med 45 cm afstand, kan du ikke sætte noget forskalling på tværs? 

 Det er en stålkonstruktion som ender et godt stykke nede i gulvet. Så umiddelbart ved jeg ikke hvordan jeg skulle få smidt ekstra forskalling på 🤔

Forskalling sætter man jo uden på lægterne, f.eks høvlede brædder på tværs. Herpå gips 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 01-08-2019 16:56:26

Forskalling sætter man jo uden på lægterne, f.eks høvlede brædder på tværs. Herpå gips 

 Er det fint at sætte det fast på stålkonstruktionen?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også