Blødgøringsanlæg - Hvordan skal det monteres.

Hej LDS, det er flere år siden jeg har været her sidst.

Jeg har nu købt mig en BWT Aqa basic anlæg som skal tilsluttes hvis der kan findes en vvs'er.
Mit spørgsmål går på, om det skal monteres så alt vand i huset bliver blødgjort eller man skal undlade de udvendige vandhaner. Endnu mere hvad med vandhanen i køkkenet, skal man lade den køre på hårdt vand for at få noget kalk i drikkevandet? -hvis man undlader vandhanen i køkkenet vil både quooker og opvaskemaskine også få hårdt vand.

BTW, hvad vil i forslå af hårdhed på vandet?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kører selv med at anlæg fra Aqua Danmark, så specifikke ting i anlægget kan jeg ikke svare på, men:

Alt vand indenfor bør omfattes af anlægget, ellers har du ingen glæde af det.
Alt udvendigt vand kan udelades. men der er dog fordele ved at anvende kalkfrit vand til f.eks. bilvask... Et alternativ er at lave installationen så du kan koble mellem at anvende anlægget eller ej, så kan du som standard køre alt igennem, og hvis du så beslutter dig for at vande have, skifte til vand med kalk, og tilbage når du er færdig (Det er løsningen hos mig).

I forlængelse af ovenstående, så bør hårdhed lande på 5-6db efter behandling, af hensyn til korrosion på rør, står der i vejledningen til mit anlæg.

Til sidst, tillykke med anlægget, har man meget kalk i vandet så er det helt fantastisk med sådan et anlæg.

Den med kalken i vandet er en skrøne, hvis du bare spiser varieret så skal du nok få kalk. Kør alt ind over, også udehanerne, skal du vande have åbner du bare bypasset og vandet er ikke kalkfrit. Quookeren vil ikke kalke til, og forlænger levetiden for beholderen. Bwt anbefaler  en hårdhed på 6. Det har noget med anoden i varmtvandsbeholderen at gøre.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Du får også tak :D
Det lyder fornuftigt.

God dag til jer alle.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis