Tagflade 30 m2, er 256 faskine nok?

Hej LDS,

Kan læse mig til at en faskine af Polypropylen på 256 liter kan aftage en 36 m2 tagflade. Jeg er med på at synkehastighed er en faktor. Taget jeg skal få regnvand væk fra er 30 m2 så denne faskine kan på papiret håndtere 20% mere. Har koblet en 200-300 liter regnvandbeholder på, der burde hjælpe lidt på de skybrud der evt måtte komme.


Kan læse mig til at alt efter jordtype om det er groft sand eller helt over i siltet ler er der en faktor på op 10 gange hvor stor faskinen skal laves, kan det passe?. De 36 m2 ovenover er nok bestcase.



Jeg bor i Aalborg og det er ihverfald ikke sand jord her, mere over i lidt ler jord vil jeg sige.

Er 256 liter nok tror i eller skal jeg lave hullet 2, 5 eller 10x større? Hvad er jeres erfaringer? Det er noget besværligt at koble på kloak systemet, der er en her del meter og også en del grave arbejde. Men vil lige vurdere om en faskine i det hele taget er en mulighed.

Tak!



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Når man ikke har en jordprøve taget der hvor faskinen tænkes plaseret er det umuligt at udtale sig om. Her på ejendommen Blev der taget sådan en prøve da vi skulle ha nedsivningsanlæg. Den viste at det kunne ikke lade sig gøre uden at bort grave 25m3 jord og udskifte det med sand. Min tanke var så, der står aldrig vand ovenpå jorden når det har regnet, så en nedsivning oven på jorden må kunne lade sig gøre. Og søgte så om at lave en form for mile. Det fungere upåklageligt. Hvorfor nu den lange snak. Det regnvand fra taget her bliver ledt ud på jorden og siver væk. Har du mulighed for det ville jeg lave en lavning til at lede regnvandet hen i så kan der stå en sø efter et skybrud. Der findes beplantning som kan klare at bo der. se her https://haveselskabet.dk/anlaeg-et-regnbed


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

For lidt mere end to år siden gravede jeg faskine ned, til afledning af vand fra garage på 42 m2. den lavede jeg på 576 liter (3 x Wavon Aquacell). Hos os er jorden under mulden mest sand og sten, leren ligger langt nede, så vidt jeg ved.

Men som kovas skriver, så afhænger det hele af din undergrund :)

PS: Jeg synes at der var rigeligt gravearbejde i faskinen, sandfangsbrønden skulle 135 cm ned, og renden hen til faskinen var ca. 90 cm dyb. Og endelig skulle jeg grave et hul i samme dybde på min. 50 x 300 cm.

Du kan regne med at der kommer 1L/m2 for hver mm regn, der falder. 256L/36L/h giver plads til 7,1 mm regn på en time + det der kan være i rørene.


fase

Tak for svar, okay ja så skal faskinen laves betydeligt større kan jeg regne ud.

Der er 8-10 m ind til huset og der er en let fald ned mod huset væk fra skuret. Den nemme løsning vil være bare at smide et 1.5 meter dræn rør væk fra skuret ud på græsplænen og se om det ikke fungere fint nok. Vil spare mig for en hel del grave arbejde.

Annonce

Lad dog bare vandet løbe ud på græsplænen til at begynde med og se, om du for dannet en sø. Hvis ikke du får et sumpområde, er dit problem løst. er 7 mm regn på en time ikke en pæn byge.


fase

Endte med at lave et afløb langs græsplanen. Fungere fint. Tak for alle jeres input.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis