Punktfundament - Isolering/ventilation

Hej.

Jeg skal bygge et punktfundament til et lille anneks. Jeg ønsker isolering i gulvet og har tanker om nedenstående opbygning. Der vil blive ventileret under konstruktionen. Mit spørgsmål er primært knyttet til det grønne element i konstruktionen. (Nederste del mod jorden)

  • Skal der også ventileres mod isoleringen eller må det gerne være lukket af med fibercement/eternit?
  • Hvis der skal ventileres er det så bedst med fibercement med ventilations riste eller med hønsenet?

Lad også gerne høre hvis der er andre kommentarer til min planlagte opbygning :)

Tak på forhånd og vh.

//Daniel

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er trækonstruktionen i gulvet der skal ventileres, ikke isoleringen. Hønsenet dur ikke overfor kryb og rotter. Hvis du graver eternit strimler ned i 30 cm, kan du indbore huller til vent riste. Du kan også skrue forskallinger op under spærene og lægge eternitplader ned mellem spær og isolere ovenpå. Så behøver du kun dekorativ afspærring for syn mellem punkterne.


 

10 cm er - set over en årrække - for lidt! Men hvis du helst vil have en lav “indstigningshøjde”, graver du simpelthen ud. Ca 25-30 cm afstand er passende. Husk at lægge en dug ud direkte på jorden. Det mindsker plantevækst og opstigende fugt. Og husk alle steder, at have murpap mellem træ og metal.


 

Tusind tak for de mange gode råd og fifs, Uldal.

Hey Daniel.  Hvordan gik det med projektet? har selv undret mig over om isoleringen må "indkapsles". Så dine erfaringer vil jeg meget gerne høre 🙂
Annonce
Hej,
Er det dårlig ide at fylde nederste del, fra jorden til trækonstruktion med lecanødder? Det vil mindske opstigende fugt, give lidt mere isolation og forhindrer mus at komme ind, men dette vil også påvirke ventilationen...Er der risiko for skimmelsvamp dannelse og at træ rådner?
Fantastisk tråd..! Og vildledning til en ligeså forvildet bygherre.. 
Har i aldrig hørt om Bygningsreglementet?Gælder alle bygninger, selv kolonihavehuset og skovhytten.
Så prøv SELV at LÆSE den skrivelse inden i som amatører kaster jer ud i dyre byggerier. 
Kan lånes på biblioteket, hvis i er for nærige til den fundamentale del af jeres virkelyst.

Der står for eksempel at der ikke må være skjulte hulrum i nogen konstruktioner ... 
Sikke et surt opstød LaRi. Du kan ikke formalisere GDS folket, istedet kan du hjælpe folk med konstruktiv feed back så de blandt andet bliver opmærksomme på hvad de gør der er problematisk og hvor de kan søge vejldning.

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis