Rør under gammelt gulv i køkken

Har i dag fjernet gammel køkken. Under skabene var der adgang til rør hvor jeg fandt nedenstående. Se billede: 


Nogen bud på om det blot er ir eller om det  ligner gennemtæring. Se bort fra det vand der kan ses på billedet. Vandet  kommer fra slangen til opvasker. 



Lmchm
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For mig at se er der ikke tale om en utæthed, blot lidt overflade ir som følge at lidt fugt i området eller en rest fra der blev lavet, jeg ville dog under alle omstændigheder ikke lægge nyt gulv hen over en samling, da der altid vil være en potentiel risiko for at den bliver utæt.




 

Så længe kobberrør som disse ikke er støbt fast, er risikoen for utætheder minimal, så umiddelbart ingen grund til at skifte.


Søren O

Ok. Tak for info alle. 

Havde ikke set det med lodningen men kan faktisk godt se det nu. Troede først det var tæring. 

Jeg lægger ikke gulvbrædder henover (det var der heller ikke før, til min overraskelse). Skabene har stået henover det område med rørene så man ikke kunne se det. (Under skabet med vask). Tænker at det nye køkken bare sættes på samme måde.


Lmchm
jetdirect skrev den 29-07-2019 21:34:29

nogen fordel i og udskifte røret til pex ?

 Ja du får nye rør, og så er de noget mere hårdføre end kobberrør. 


Mvh. Christian M
 

Men som jeg læste øvrige svar så ser rør sådan set ok ud. Og dermed ikke nogen umiddelbart grund til ændre på det. (Dermed ikke sagt at man ikke godt kan optimere). 

Jeg har bare et nyt køkken der skal op, og mit spørgsmål var egentligt om rørets stand bremser mit køkkenprojekt😀


Lmchm

Man må ikke have skjulte samlinger. 

Når der står et køkken ovenpå er samlingen skjult. Jeg ville skifte hele strejkningen til pex,  både koldt og varmt. 


Elektronikteknikeren

Okay, det åbnede lige for et par spørgsmål: 🧐

Er røret ulovligt idet der ligger en skjult lodning/samling? Er lodning defineret som en samling?

Er lodning et problem i forhold til drikkevand (hvis røret går til drikkevand)?

Man kan vel ikke bare skifte røret uden at brække gulv op hele vejen - også ud til andre tilstødende rum. 


Lmchm

Der er visse regler, som gør, at det er lovligt at samle rør ved lodning (hårdlodning e. lign.) og skjule samlingen. Lodning har været brugt til samling i lange tider, så det er nok ikke det der gør dig syg. Hvis du skal skifte røret, skal det være til et sted, hvor der kan laves en lovlig samling. 


fase
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis