Ø drift

Hej alle 

Jeg har en maskine som bruger Ca 800+ watt, 220 volt  den ville jeg gerne have til at køre på sol og vind strøm. Lyder det helt umuligt her i lille Danmark? Og hvor stort en anlæg snakker vi om..? 

Mvh Martin 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tænker du på solceller? jeg kender ikke firmaet, linket er en smagsprøve.  De kinesiske husstandsvindmøller er ikke lige oppe for noget positivt i  tiden.

solceller


fase

ikke umuligt men dyrt.

invester ca 10-15 tkr og det vil være muligt - prisen afhænger af hvor ofte og i hvor lang tid din dims skal bruges lige som årstiden den skal bruges på vil have indflydelse på anlægget

regn med løbende udgift til udskiftning af batterier (dyrt)

kwh pris vil være ekstrem dyr


vind er kun realistisk hvis det ikke er bebygget område og der ingen træer er inden for 200 meter

har lige set at store  lifepo4 12v batterier er til at betale og priser er faldet siden sidst jeg tjekkede.

f.eks. 

12v 50ah for ca 2400 kr. 

300 watt panel for ca 1900 kr

inverter 1000 watt ca 1000 kr

div kabler/stik ca  700 kr


ialt 6000 kr

afhængig af antal timer din dims skal kunne køre og hvor ofte, så kan det tænkes at du skal have et større batteri.

Det er absolut ikke umuligt.
Sådan nogle anlæg finder du rigeligt til camping og bådfolk.

Du skriver ikke hvad det er for en maskine.  
Har den en motor? Hvis ja, hvor stort er dens startstrøm?  Hvilken cos(phi) / blindstrømandel har maskinen behov for?  [startstrømskapacitet og blindstrøm er ellers noget du få foræret fra elnetselskabet, men nu skal du selv levere]

Hvor stor energiforbrug / antal driftstimer forventer du?

Her lidt et forslag "ud af det blå":

Batterie og inverter er ikke nok, som NielsChr skriver. Du skal have en PV controller. Når dine batterier er fuldt opladt og solen skinner skal dine PV paneler jo ikke brænde af - strømmen skal væk.  

PV solarpaneler (ca. 6 m2)
montagematerial til PV-solarpaneler
kabling af PV paneler

PV controller, ladecontroller og inverter fx. alt-i-et som Victron EasySolar 24/1600/40
Undertavle til 230AC HPFI, fordeling, gruppesikring

Batterie fx. 12 stk. Hoppecke 5 OPzV solar.power 420 i serie giver [420 Ah 2V*12stk=24V].
kabling af batterier - de bliver lidt tykke: under 16mm2 ville jeg ikke starte

og en del plads til at stille det hele op. Husk at din PV controller lige pludselig skal brænde en del el af - det sker nok om sommeren - den varme skal kunne komme væk og ikke ind i opholdsrum.

Det er arbejde der kræver el-autorisation.
off-grid er noget tyskerne elsker. Du finder butikker, der har det som "pakketilbud". 

Regn med 50 af de store + arbejde for det oven over beskrevne.
Det tykke kabler kræver lidt erfaring at arbejde med.

En lille generator i samme størrelse kan du finde fra 1000 kr (China Export bongobongo) til de mere renomerede Honda til ca 6000-7000 kr. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis