Ledningsnet overbelastet

Hej,

Jeg roder med en ledningsnettet på en gammel mejetærsker, men tænker at problemstilling kan være den samme som på en bil :-)

Mit ledningsnet har været varmt og jeg har problemer med at tilkoble nogle af forbrugerne (særligt blæseren) på varme dage uden at det "lugter" varmt.

Jeg har fundet ud af en én 4 mm2 ledning forsyner flere forbrugere med 12V fra startkontakten, hvilket jeg gerne vil lave om. Der går én 4 mm2 ledning til nederste sikring og derfra er der blot luset fra sikring til sikring. Så ved fuld belastning er det ikke så sært at ledningsnettet er på overarbejde. Jeg har markeret med rødt hvor jeg kan se at ledningerne har været varme (isolering er smeltet)

Se billede vedhæftet. 

Jeg påtænker at trække en ekstra 4 mm2 ledning fra startkontakt og anvende som forsyning til de to øverste 25A sikringer. Vil det være en god måde at lave det på eller har I andre gode ideer ?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal som det første ihvertfald sørge for, at de porcelænsikringer har ordentlig kontakt. Det jeg ser, er rustne kontaktflader og ir mellem anlæg og sikring. Det giver problemer. Det samme gør sig gældende, hvor ledninger går på sikr dåsen. Ir kan gnave trådene over, een efter een.


 

Mange tak for foreløbige input. 

@Grandoldman jeg har med stor interesse læst tidligere debat omkring 12V på en båd. Spændende læsning for os som kan lide at gøre det selv.

Min teori er at forbindelsen er blevet gradvist dårligere hvorfor der nu udvikles mere varme (samme forbrug gennem en "tyndere" ledning som følge af dårlige forbindelse). Holder det stik ?

Jeg har siden billedet er taget, udskiftet de nederste sikringer med en bladsikrings box, men mangler lige at køre en ekstra 4 mm2 ledning på fra startkontakten. Tak for tippet om blot at køre den på den "anden ende". Det må jo give samme effekt. 

Skift hele sikringsholderen ud med en eller flere til de nye sikringer med flade ben og træk en ny forsynings ledning helst fra akkumolator via en hovedsikring 

Det andet bliver aldrig godt - giver gerne gode råd om den praktiske udførsel😊


"AUTOELEKTRIKEREN"

@Polobjørn det var også en mulighed - og måske i virkeligheden den nemmeste at udføre.

Vil du hjælpe med dimensionering af ledninger samt hovedsikring ?

Jeg går ud fra at sikringen skal sidde så tæt på batteriet som muligt.

Jeg har 6 mm2 og 4 mm2 kabel til rådighed. Skal jeg stadig luse fra sikring til sikring (med 4 mm2) som det er tilfældet i dag ?

En anden mulighed kunne være at anvende den nuværende ledning fra startkontakt til 4 af sikringerne og anvende ny ledning (fra akkumulator) til de resterende 4 sikringer (f.eks. lys og blæser som vil have godt af minimum spændingsfald).


Annonce

Hovedsikring så tæt ved akku som muligt

Nogle af forbrugerne går vel over tænding og nogen ufenom ???


"AUTOELEKTRIKEREN"

Som jeg umiddelbart kan konstatere går spændingen til de 8 stk omtalte sikringer gennem startkontakt via den ene 4 mm2 ledning som går til nederste 25A sikring (og så er der luset derimellem)

Min plan var at lade de 4 stk forblive gående gennem startkontakten og så trække én ny ledning (6 mm2) til de resterende 4 stk. Disse vil så have konstant spænding når de ikke køres via start kontakt. Er der et problem ved det (udover at f.eks. lys vil kunne aktiveres uden at nøglen er drejet) ?


Egentligt ikke - men sørg for en passende sikring før denne også. Den direkte strøm ledning, kunne jo suppleres med en hoved afbryder inden sikring.  Husk i øvrigt at ledninger sagtens kan irre selv med isolering på - det begrænset også belastbarhed.


 

Jeg kender ikke helt effekten på blæseren, men arbejdslygter sidder der 4 stk af (4 x 55W = 220W / 18A)

Jeg påtænker at sætte 30A sikring på lige efter batteriet - hvordan lyder det ?

Jeg er helt sikker på at de nuværende ledninger er irret og i så dårlig stand at det selv ved lav belastning udvikler meget varme. Så det bliver godt at få skiftet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis