90 grader bøjning af PEX-rør

Jeg skal til at trække rør til gulvvarme i et værelse. Vores varmesystem løber på loftet, da det er et gammelt hus. Som I kan se på billedet, er der fræset riller til rør-i-rør fra gulv til loft. Mit spørgsmål går på, om jeg kan bøje røret 90 grader, hvor det kommer op i loftrummet, eller om røret skal skæres og samles med en 90 graders bøjning. 

Og til sidst: Sælgeren ved VVS-eksperten anbefalede 15 mm rør til frem og retur fra gulvvarmeshunten. Min nabo mener at det er alt for lidt. Er der nogle der ligger inde med erfaringer på dette område? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

normalt vil jeg anbefale 18 eller 20 mm gulvvarmerør frem og retur til gulvvarmeshunten,
du kan godt bukke pex rør 90 grader hvis du bruger en bukkefix til dette

Og så lige et spørgsmål mere: Jeg har trukket varmerør ned til gulvvarmen i "Værelse 5" på tegningen. Jeg har endnu ikke besluttet hvor pumpeshunt og styring skal sidde i huset. Det eneste der er sikkert er, at det skal sidde på loftet, hvor alle installationer ligger. Jeg kan enten placere den midt over huset, så det er centralt i forhold til alle rum. Eller jeg kan placere den i den vestlige ende, hvor frem og retur til/fra fyret går gennem loftet. Det giver nogle lange stræk fra gulvvarmen i værelse 5 og stuen.

Hvad ville du vælge, og hvorfor? De røde pile angiver, hvor varmerør går ned fra loft til gulvvarme.


Du skal jo bestemme dig hvor det skal sidde INDEN du trækker rørene, ellers kan du ikke klippe dem af i rigtig længde. Du har trukket værelse 5 ellers ville jeg flytte fræsning i væggen til den anden ende af værelset. Ligeledes den i stuen samt værelse 1 som du har symbol for i gavl, den burde flyttes til den anden ende af rummene. Det gælder stort set alle rum, så du får kortest mulig rør på loftet. 

Fordeler placeres over entre og sættes op allerførst, så rør kan monteres straks efter udlægning. På den måde har du nemt ved montering og får ikke noget byttet om.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-08-2019 23:13:00

Du skal jo bestemme dig hvor det skal sidde INDEN du trækker rørene, ellers kan du ikke klippe dem af i rigtig længde. Du har trukket værelse 5 ellers ville jeg flytte fræsning i væggen til den anden ende af værelset. Ligeledes den i stuen samt værelse 1 som du har symbol for i gavl, den burde flyttes til den anden ende af rummene. Det gælder stort set alle rum, så du får kortest mulig rør på loftet. 

Fordeler placeres over entre og sættes op allerførst, så rør kan monteres straks efter udlægning. På den måde har du nemt ved montering og får ikke noget byttet om.


 Jeg har desværre ikke så mange valgmuligheder, idet gulvvarmeslangerne blev støbt ned i gulvet af tidligere ejer i 2004. Jeg udskifter blot synlige jernrør med indmurede PEX-rør, og har ingen intentioner om at bryde gulve op for at ændre slangernes forløb. Placeringerne er som de er på grund af varmestrengenes forløb på loftet. Der er tale om ændringer på en installation fra start-50erne, hvor der løber ca. 100 meter frem-/retur-rør ude langs  tagkanten, hvorfra der er gået "stik" ned til radiatorer i alle rum. Tidligere ejer har så på et tidspunkt suppleret med gulvvarme.

jetdirect skrev den 04-08-2019 08:44:07

Hvad med frost sikring af pumpeshunt hvis den skal være på loftet, pex rørene skal vel også sikres på en måde ?

 Varmeinstallationen har ligget på loftet siden en gang i start-50erne. Mon ikke den klarer 50-60 år mere ;-) 

Ok jeg tænkte at du begyndte med værelse 5 og senere går videre. 

Men det ændrer ikke ved at fordeler skal være så central som mulig så du undgår at bruge for meget rør. Og at den skal sættes op som det allerførste så slangeføring afsluttes med det samme. Den del af slanger der er på uopvarmet loft samt hele fordeler arrangementet isoleres meget omhyggelig, og gerne flere strenge både frem og retur inden for samme kappe, da de har næsten samme temperatur.  

Så længe der er lukket op for lidt varme i alle rum er det ikke nogen problem med frost.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis