MDF plade til amerikanerkøleskab

Hej alle

Som navnet siger, er jeg ikke håndværker. Så jeg ville høre jeres mening om noget rådgivning jeg har fuldt. (Beklager i forvejen at jeg ikke rammer alle fagtermer :-) )

Jeg har netop fået leveret et amerikanerkøleskab hvor det er dybere end køkkenskabene. Der er et "hul" i køkkenet med 2 modulers bredde (120 cm) hvor det sagtens kunne stå. Der har tidligere stået et alm. køleskab og alm. skabsfryser på en plade der hviler på soklen (der er det her med at lægge nogle plader på siden og afstivere imellem).

Netop fordi det nye amerikanerkøleskab er dybere og vejer 154 kg uden noget i, har jeg efter at have forklaret det i XL-byg, fået skåret en MDF plade med målene 120 cm (bredde) x 72 cm (dybde) x 22 mm (tykkelse) som jeg har skruet oven på bundpladen og i væggen med et skruebeslag. 

Skabet står der nu og alt virker fint. Jeg vil bare være sikker på at der er enighed om at det ikke er et problem at sætte så mange kilo på en mdf plade, hvor ca. 15 cm stikker ud, uden understøttelse. Manden i XL Byg, sagde at 19 mm skulle være nok, men hvis jeg ville være helt sikker, skulle det være 22 mm. Hvad siger I? Tror der er problemer i vente?

Mvh Kun_tommelfingre


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvilken belastning der kommer på de 15 cm og hvorhenne på de 15 cm belastningen er.

Hvor stikker de 15 cm ud, er det på frontsiden eller er det bagud? Hvis bagud så kan der vel laves en understøtning.

Du skal blot have et bredere stykke at støtte på, hvor de 15 cm stikker ud. Hvis pladen ligger på en sokkelkant, kunne du skrue en firkantliste 15x15 mm op under udhænget og ind i fronten af soklen.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kunne også fjerne soklen og lade skabet stå direkte på gulvet. Den løsning har jeg anvendt, samtidig med at det inventar der var ved siden af, blev pillet ned og rykket 11 cm ud fra væggen. Konen mente ikke det andet var til at holde ud at se på☹️


 Aldrig gå ned på udstyr!

Det er de forreste 15 cm der stikker ud over scenekanten. Jeg har desværre ikke mulighed for at rykke resten af skabene. Hvis jeg sætter det på gulvet, bliver det desværre også for lavt. 🤪 Som det står nu, ser det ud til at virke fint. Jeg overvejer at sætte den firkantliste som Uldal foreslår. Men hvorfor skulle det være nødvendigt hvis en (i mine øjne) fagmand har solgt mig en 22 mm mdf plade og siger at det burde være nok til de 15 cm der stikker ud også? Det er ikke for at skyde forslag ned. Men har jeg overhovedet grund til at bekymre mig? Hvis en fagmand eller I der kender holdbarheden på en mdf plade forsikrer mig om at det holder og hvorfor, vil jeg ikke bekymre mig. 

Du kan jo også sætte noget sokkel på der matcher det du har. Evt. i en 45 graders vinkel og med samme afstand til forkant som det eksisterende.

Hvilken behandling vil du give mdf-pladen?

Mht fagligheden hos byggemarkedsansatte har jeg meget blandede oplevelser, men en 22 mm mdf er ret kraftig. Hvor langt ude er benene på køleskabet placeret? 


 Aldrig gå ned på udstyr!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ansat i byggemarked eller blomsterafdelingen i Brugsen - same shit. Selv en 22 mm plade får med årene nedbøjning foran. Fra befæstningen i forkant sokkel og bagud er der 56 cm frit svæv. Når du så fylder dine låger og blærer dig med ismaskinen, kommer der kilo på.

Vil nok sige, at Borst forslag om at lave soklen om, så den passer i dybden er pænest i det lange løb.


 

Ellers brug et stykke "støbe krydsfiner" i 19 m.m.

Det kan bære utrolig meget og bøjer ikke


"AUTOELEKTRIKEREN"

Årh pokkers. Det lader ikke til at I generelt er overbevist om at MDF pladen kan klare det. 😭 Det er kun de 15 forreste cm der stikker ud. Til Borst, kan jeg sige at selve de forreste fødder/hjul står på pladen ca. 13 cm ude, og jeg om et par dage grunder og maler pladen så den bliber forseglet mod fugt. Husk at resten af pladen ligger på 2 lag krydsfiner og derunder en sokkel der har det ydre og et indre lag. Kan pladen i det mindste holde skidtet i 5 år?

Jeg ville ikke bekymre mig.

Hvis skabet vejer 200 kg med indhold og det har 4 ben, vil der ca. være 50kg vægt på hvert ben. Når lågen åbnes vil der komme mere vægt på forbenene lad os sige 80 kg. Det er ca. det samme som en mandsperson.

Så prøv at stil dig på pladen, hvor et af benene vil stå ved udhænget. Du vil opdage, at pladen ikke giver sig det mindste - hvis ellers den er gjort ordenligt fast til krydsfinerplanerne/soklen.

Den kommer ikke til at kollapse lige pludseligt. Den vil måske komme til at hænge en smule over tid, men det er ikke noget man kan se der nede. Skulle den efter 5 år hænge så meget, at skabet står skævt, så kan den jo bare vendes/udskiftes.



jenshøj skrev den 29-07-2019 15:47:04

Jeg ville ikke bekymre mig.

Hvis skabet vejer 200 kg med indhold og det har 4 ben, vil der ca. være 50kg vægt på hvert ben. Når lågen åbnes vil der komme mere vægt på forbenene lad os sige 80 kg. Det er ca. det samme som en mandsperson.

Så prøv at stil dig på pladen, hvor et af benene vil stå ved udhænget. Du vil opdage, at pladen ikke giver sig det mindste - hvis ellers den er gjort ordenligt fast til krydsfinerplanerne/soklen.

Den kommer ikke til at kollapse lige pludseligt. Den vil måske komme til at hænge en smule over tid, men det er ikke noget man kan se der nede. Skulle den efter 5 år hænge så meget, at skabet står skævt, så kan den jo bare vendes/udskiftes.



 Hej Jens

Det er en logik jeg kan forstå. Jeg har fået lavet to plader mere da jeg jo skulle købe en hel plade. Så der er lidt at tage af. Tak for svar. 😁👍 Er der andre der er enige eller er der nogen der vil understrege store problemer?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også