Belægning langs sokkel

Jeg har brug for lidt viden omkring hvad man ligger langs sokkelen på ens hus i jord niveau.

Der er fjernet en masse gammel røde beton fliser som tidligere ejer havde langt løst omkring huset sokkel .

Her tænker jeg for at der ikke ophober sig for meget regnvand / fugt.

Forsiden af huset har et fald fra vejen mod huset på 10-15% så det er mest her jeg tænker problemet er eller er det måske en bedre løsning med en regnvands skinne som man bruger i indkørelsen til dette da der er en brønd for enden af gavlen hvor der er nedløbsrør fra taget som er kobbel på en faskine i indkørelsen


Råd søges :-)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er fint med en regnvandsskinne, men fliser med fald fra huset ca. 1 meter som mødes med fald fra vejen kan jo også bruges.  Så danner det en meget svag grøft / "dal" kan føre vandet hen imod en brønd med rist.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Larsen: Den må du lige uddybe.

Trådstarter skriver at der er fald ind mod huset, altså ophobes der vand langs soklen. Så er det vel ligegyldigt om der er fliser eller ej, når vandet ikke kan løbe væk.


Søren O
larsen56 skrev den 29-07-2019 01:38:54

Tillykke du har lige ødelagt drænet, læg et nyt dræn.

 Det var dog et mærkværdigt ukonstruktivt svar... 


Mvh. Christian M
 

ev elmand skrev den 28-07-2019 23:32:27

Det er fint med en regnvandsskinne, men fliser med fald fra huset ca. 1 meter som mødes med fald fra vejen kan jo også bruges.  Så danner det en meget svag grøft / "dal" kan føre vandet hen imod en brønd med rist.

 Huset ligger 1/2 meter under vejen så det bliver svær :-)


Jeg tænker at mange steder ser jeg at folk har feks granit skær langs sokkel i en brede på 15-20cm ud.


Årsagen til en regnvandsskinne var mere når der kom vand fra vejen, så ville det blive ledt bort af skinnen istedet for at ligge og blive suget ned af jorden langsomt

Annonce
larsen56 skrev den 29-07-2019 01:38:54

Tillykke du har lige ødelagt drænet, læg et nyt dræn.

 Hvordan kan jeg ødelægge et dræn som ikke er der , de røde beton fliser lå bare løst oven på jorden så de kan da umuligt have haft en funktion.

Ellers må du da lige oplyse min viden

Hvis det skal laves rigtigt skal det laves som ev elmand beskriver 

Her er et par billeder som forklare det

De sidste billeder er interessante. Vejmyndighederne må ikke lede overfladevand ind på din grund, da det betragtes som forurenet.

Jeg havde samme situation forrige år. Forurenet overfladevand flød ind i mit vandhul, som er en §3 sø. Kommunen lavede ny vej med ny belægning og ny hældning så overfladevandet blev ledt til vejbrønde der leder regnvand til åen.

Vejbrøndene og afløb blev ved samme lejlighed reetableret med nye rør og brønde.

Tag en snak med din kommunes tekniske forvaltning. Måske finder I sammen en løsning der ikke pålægger dig hele besværet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 30-07-2019 21:06:00

De sidste billeder er interessante. Vejmyndighederne må ikke lede overfladevand ind på din grund, da det betragtes som forurenet.

Jeg havde samme situation forrige år. Forurenet overfladevand flød ind i mit vandhul, som er en §3 sø. Kommunen lavede ny vej med ny belægning og ny hældning så overfladevandet blev ledt til vejbrønde der leder regnvand til åen.

Vejbrøndene og afløb blev ved samme lejlighed reetableret med nye rør og brønde.

Tag en snak med din kommunes tekniske forvaltning. Måske finder I sammen en løsning der ikke pålægger dig hele besværet.

 det sidste billed med asfalt er min indkørelse og ikke en del af offentlig vej . 

jeg har lige vedhæftet et billed fra vejsiden mod mit hus, her er det også muligt at se på den ene side er der kantsten langs fortorv mod mit hegn.



Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis