Ydervægge på tilbygning - hulmur eller skalmur

Hej,

Jeg står og er i gang med at planlægge en tilbygning.

Først en tegning og tilhørende forklaring.

Grå: De grå vægge skal i ikke tænke over.

Rød: Er eksisterende ydervæg - hulmur på 33 cm. fundament, ej hulmursisoleret.

Blå: Ny væg

Gul: Ny væg

Grøn: Ny væg


Mit primære spørgsmål går på rød+blå væg. 

Som nævnt er rød en eksisterende hulmur som ikke er hulmursisoleret - på rød væg, skal blå stykke mures på.
Her er jeg i tvivl om, om man skal forsætte med en (uisoleret) hulmur på det blå stykke, for at have samme type ydervæg hele vejen langs gavlen. På (kort) sigt påtænker jeg nemlig at efterisolere gavlen udvendigt. Her tænker jeg at det er en fordel at have samme konstruktion hele på gavlen. Er det korrekt tænkt? :)

Hele vejen langs blå+rød væg, kommer der forskalling på indvendigt. Her er jeg lidt i tvivl ift. placering af dampspærre, hvis jeg senere hen også efterisolerer udvendigt (bliver nok omkring 150 mm. eller hvad der svarer dertil) - og også lægger et lag isolering på indvendigt i forskallingen, hvilket jeg umiddelbart påtænker om end det ikke skulle være noget vildt...

Og hvad med fugtspærre indvendigt? Er det nødvendigt at indtænke, hvis der bliver efterisoleret udefra?

Grøn væg tænker jeg umiddelbart ikke behøver være en hulmur og overvejer om ikke det blot skal være en skalmur med let konstruktion bagved. 

Gul væg påtænker jeg at lave som let konstruktion, enten med en skalmur eller skifer beklædning.

Det hele laves som udgangspunkt på 33 cm. fundablokke.

Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på i det her projekt, ud over det der i forvejen spørges til? :)


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal nok have opmærksomheden henledt på, at du ikke får byggeriet godkendt.


 

Naturligvis kan det godkendes hvis isolerings tykkelser opfylder kravene. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du vil have så mange vægtyper. Det er mest praktisk og ofte pænest med en slags udvendig overflade.

Der skal være dampspærre indvendig i den konstruktion med den lette væg indvendig. denne kan godt sidde 1/3 inde i den samlede konstruktion. Hvis du isolerer udvendig så kan den godt sidde så der er plads til elinstallation m.m. inden for dampspærre.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-07-2019 23:28:39

Naturligvis kan det godkendes hvis isolerings tykkelser opfylder kravene. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du vil have så mange vægtyper. Det er mest praktisk og ofte pænest med en slags udvendig overflade.

Der skal være dampspærre indvendig i den konstruktion med den lette væg indvendig. denne kan godt sidde 1/3 inde i den samlede konstruktion. Hvis du isolerer udvendig så kan den godt sidde så der er plads til elinstallation m.m. inden for dampspærre.  


Facaden holdes i to typer. Det er kun gul væg der vil se anderledes ud på facaden. Det kan også godt være det bliver en skalmur - det ligger ikke helt fast endnu :)


 Ift. isoleringskravene er der selvfølgelig en pointe, hvis det var det uldal forsøgte at pointere. De nye vægge vil selvfølgelig overholde kravene. Hulmuren (rød+blå), gør selvfølgelig ikke, hvis den kun får 150 mm. udvendigt. Her skal jeg måske lidt op?


Min udfordring med dampspærre op mod hulmuren er, at jeg ikke vil ende med dugpunkt et sted i hulmuren. Her er jeg lidt udfordret på, hvor meget der skal isoleres med hhv. inde og ude?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis