Bjælkelag på gavl skåret over

Hej LDS-folk

Mit hus er fra 1877 og jeg er i gang med at renovere baggang og loftsrum. Her bliver det så tydeligt for mig at den tidligere ejer, har fjernet en del af bjælkelaget. Se billederne. Det afskårne bjælkelag fortsætter fra midten af huset mod den anden ydervæg. Det hviler sikker på den væg den går på tværs i midten af husets spær fra gavl til gavl. Der korte stykke af bjælkelaget synes ikke at være fastgjort i muren. 

Mine spær er den ældre spærtype med hanebånd, præcis som et "A". Spær hviler på bjælkelaget. 

Jeg kan ane spærets fastgørelse på den afkortede bjælke, hvis jeg graver ind bag isolering og dampspærre over den udvendige dør. 

Det har været sådan de sidste 10 år mens vi har boet her og at dømme efter alderen på trappe og førstesal - sikkert også sådan de sidste 25 år eller mere. 

Spørgsmål: 

Skal jeg foretage mig noget her? 


Set oppe fra førstesalen:


Set nede fra baggang:


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg ikke gøre mere ved. De bjælker har 2 funktioner. Den ene er naturligvis at bære  loft nedenunder samt gulv ovenover. Den anden er at holde ydervæggene sammen. Disse A spær vil jo have tendens til at skubbes udad, og det skal bjælker så modvirke. MEN da det er lige ved gavlen så kan denne sagtens gøre det samme. 

Og har det siddet i mange år uden problemer og du ikke belaster det væsentlig mere så vil det også kunne holde de næste mange år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej El-mand 

Tak for dit svar og den tid du har brugt på at svare. Dejligt at læse.

I så fald vil jeg korte bjælken en smule af, da der ikke er en grund til at den stikker så langt ud i rummet. 

Holberg19

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis