Bue i bærende mur

Hej,

Jeg skal have hugget hul i en mur som går hele vejen igennem vores hus, på langs. Hullet skal være så stort at det kan bruges som en gennemgang og vil blive etableret som en bue.

Mit spørgsmål går på hvor højt op jeg kan lave hullet uden at muren mister sin evne som bærende mur for mine spær. Er der nogen der har et bud på hvor mange skifter der skal blive siddende i toppen af muren.

Med venlig hilsen

Claus Holm
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke noget du skal give dig i kast med uden en beregning. Hvis ikke der er en åbning i forvejen skal der en enten en bjælke/over ligger i, ellers skal der laves en bærende bue.
Så jeg ville betale hvad det koster at få en ingeniør til at projektere det og derved have et ansvar.

Peter
Hej Claus,

Vil helt klart anbefale løsningen med en udveksling (indskudt I-profilI).
Hvis I ikke har fået lagt gulv på ovenpå, kan du lave en midlertidig udveksling ovenpå spærrene (et par lange kævler lagt på langs, hvortil spærfoden monteres), banke de 3-5 skifter ud, der er nødvendige (evt. oppefra?) og lægge profilet ind. Hvis du efterfølgende vil lave en bue, behøver den ikke været muret håndværksmæssigt perfekt aht. holdbarhed - du kunne måske endda skære den ud i den eksisterende væg med en vinkelsliber????

Mvh.

Jan R.
Hej Jan,

Hvodan skyder man en sådan profil ind ?

Jeg har bestilt en murer til at lave selve buen. Kan buen godt mures således at den har samme bære evne som muren havde inden den blev brudt ? (Ved godt jeg bare kunne spørge mureren men han er ikke til at træffe før i næste uge...)

Med venlig hilsen

Claus Holm
Citat fra Claus Holm

Hej Jan,

Hvodan skyder man en sådan profil ind ?

Jeg har bestilt en murer til at lave selve buen. Kan buen godt mures således at den har samme bære evne som muren havde inden den blev brudt ? (Ved godt jeg bare kunne spørge mureren men han er ikke til at træffe før i næste uge...)


Hej claus!!!

jeg har lavet et utal af buer i både bærende og ikke bærende vægge,uden problemer der sker det at den bærende evne som væggen iforevejen har bliver fordelt,skråt ud til begge sider af buen og selve buen er faktisk selvbærende.
systemet er det at der opstår en kile effekt som vil være umuligt at trykke ned ad så den brister. hvis du går tilbage i historien og ser på bl.a alle de Romerske bygningskonstruktioner ja så vil du opdage hvilken enorm bære evne en sådan bue har.

håber du kan bruge dette svar,og glæd dig til det færdige resultat.

NB. normalt laver man ikke udvækslinger når man laver buer,men en understøttelse af evt.bjælkelag under udførelsen af arbejdet,fuldstændig som når man skal have en bære bjælke indmuret.

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis