Gulvvarme 1 sal

Hej eksperter! 

Vi står og skal i gang med at gøre klar til gulv og gulvvarme på vores 1 sal, ca 60 kvm, gang +3 værelser. 

Vi starter med at hive det gamle træ gulv op og isolere mellem tværgående spær. 

Vi har lagt os fast på vi vil have gulvvarme lagt i plader med spor. 

Er den bedste måde at først ligge (mdf, osb, eller spånplader, hvad er bedst? ) på hele første salen og derefter laver rumdeling, og så ligge plader med spor i, varmefordelings plader, slanger, undergulv og gulv til sidst? Så får vi mulighed for at regulere varme i hvert rum

Eller er der en anden smart måde at gøre det på? 

Håber i kan hjælpe 😎

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville helt klart lave en varmekreds pr. rum så du har mulighed for at styre varmen sepperat for hvert rum. 

Jeg tror godt du kan lægge pladerne med sport i ud på bjælkelaget (efter du har rettet bjælkelaget op) og så sætte skillerummenen på det. Når du så skal lægge varmeslangerne skal du fræse nogle ekstra spor, dels der hvor slangerne skal vende i de enkelte rum og dels til at returnere til din styring.

Jeg har lavet vores første sal med forskallingsbrædder. Både for at spare lidt penge, men også pga. stabiliteten.

Har rettet de gamle spær op og lagt 22 mm standard gulvspån først.

Synes de forfræsede plader virker lidt skrøbelige. Det er trods alt en hel del gods der bliver fjernet .

Derudover giver det også mere frihed i forhold til hvor du vil have gulvvarmeslange. Jeg kan af erfaring sige at det er en dårlig idé at lægge dem helt ud til kanten, hvis du har kørt skråvæggen helt ud.


 Aldrig gå ned på udstyr!

Det lyder som det er den vej vi skal gå. 


Hvad er forskellen på om man tager ø16 eller ø20 slanger? 

Er det hvor hurtigt man kan regulere varmen? 

Det bærende underlag skal højst sandsynligt forstærkes i en eller anden grad eg ekstra pladelag eller hjælpespær - det er sjældent at sporplader direkte på spær vil være stabilt nok:

https://kronospan-dk.dk/Files/Images/kronospan/Download/Faktablade/kronospan-faktablad-01.pdf

Hvis byggehøjden ikke er kritisk bør du projektere med at bruge ø20 da de kan transportere en hel del mere varmeenergi og tillader meget længere kredse ud fra blandesløjfen.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce

Hej, 

Tak for alle svarene. :) 

Bygge højde er ikke kritisk, vi får bare en trappe med et lidt højere sidste trin, men det må kunne løses på en måde. 

Tror vi ender på at gøre følgende efter de råd vi har fået:

Isolering imellem tværgående spær, 22 mm gulv spån, opbygning af rumdeling, 22 mm forskalling, varmefordelings plader, slanger, gulv underlag, trægulv. 

Ser fornuftigt ud, du får et mere stabilt gulv og med forskalling slipper du også for at fræse vendespor.

Husk at bruge pex med indvendig iltspærre for at modvirke friktion (evt alupex).

De fleste vælger også at lægge et lag gulvpap over varmefordelingsplader+slanger som skridlag for at modvirke samme friktion/knirkelyde når pladerne udvider sig/trækker sig sammen.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er MEGET irriterende at skrue en skrue ned i gulvvarmeslanger.   

Når du har monteret slanger i varmefordelingsplader kan du udlægge et stykke klart plast der dækker hele rummet. Oven på det tegner du slangerne ind med tusch. Når så gulvunderlag monteres, lægger du plast / tegning ud, og du ved præcis hvor du må skrue det fast. Det kan skrues igennem plast som sagtens kan rives af efterfølgende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Keddeyun

Min erfaring siger, at du ikke bør lægge et stort gulv og efterfølgende rejse vægge der direkte hviler/står på gulvet.

Jeg vil bygge væggene først, og efterfølgende lægge gulvene, så de ikke er i direkte kontakt med væggene. Ellers kan du risikere at støj fra gulvet forplanter sig til de nærliggende rum.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis