Køling i nybyggeri

De sidste par somre har vi haft mange nætter, hvor soverum nemt vil kunne have en temperatur på 25+ grader, hvilket naturligvis giver væsentlig dårligere søvnkvalitet. Jeg vil derfor meget gerne i vores nybyggeri tænke køling med ind.

Hvilke kølings muligheder har man i forbindelse med nybyggeri? Projektering i forhold til varme er naturligvis det vigtigste, men jeg vil gerne også have en kølings mulighed.

Den bedste løsning jeg selv har kunnet finde er Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade, som er en enhed der kobles på et Danfoss ventilationsanlæg fx Danfoss Air-enhed a2.

Den geotermiske flade har to funktioner:
Om vinteren forvarmer den udeluften, så anlægget sikres mod tilisning.
Om sommeren køler den udeluften ned, så der indblæses frisk kølig luft. Typisk indblæsningstemperatur vil være 14-16°C, afhængig af udetemperatur, jordbundsforhold for brinekredsen m.m.

Den geotermiske flade tilsluttes en nedgravet jordslange, hvori der cirkuleres brine (frostvæske). Det eneste effektforbrug ved denne løsning,
er til cirkulationspumpen. Fladen leveres færdigsamlet inkl. automatik, 2 stk. temperaturfølere for kanalmontage samt de nødvendige kabler. Plug’n’play installation - systemet genkender og konfigurerer automatisk fladen ved tilslutning. Fladen monteres i kanalsystemet, på udeluftsiden.

https://store.danfoss.com/dk/da/Varmeautomatik/Ventilation-med-varmegenindvinding/Tilbehør/Varmeflader-til-Danfoss-Air-enheder/p/089F0354

https://www.youtube.com/watch?v=irFXF0r918o&feature=youtu.be&t=133

Tror I på at Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade vil kunne have en indblæsningstemperatur på 14-16°C, når der er hedebølge i Danmark?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligger lige til , en varmepumpe , den køler effektivt ned om sommeren ..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Den geotermiske køle/varmeflade er en god idé hvis den kan køre med med brinevand direkte. Er der kompressor på, kommer den til at koste en del strøm at have kørende, men man får naturligvis en højere ydelse. 

Jeg går ud fra i skal have jordvarme som varmekilde i huset? 


Elektronikteknikeren

Nej til varme vil vi have fjernevarme.

Jeg vil grave rørslanger ned bare til Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade. De vil bidrage med lidt varme om vinteren, men deres primære opgave bliver at køle.

Det giver jo fint mening. 


Elektronikteknikeren

Jeg er bare i tvivl om det vil virke godt nok. Altså om det virkelig kan køle et hus ned under en hedebølge.

Prøv lige at se det i helhed: hvor længe har vi i DK “hedebølge”? Hvor stor en investering skal der gøres i forhold til de få uger eller dage?  Sidst, men ikke mindst, hvis huset bliver isoleret efter normen, trænger varmen kun ind ad åbne døre og vinduer.


 

Ja det er at skyde fluer med tomahawk-missiler , der går år imellem  vi har hedebølge og de varer aldrig mere end et par dage , vi bruger en varmepumpe til at køle ned og det virker fint,


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis