Køling i nybyggeri

Følg tråden
mads8700
mads8700
Postnr: 8700
mads8700 mads8700 Trådstarter

Med Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade skal der nedgraves 100-150 m jordslange i 1,5-2 meters dybde, og så kan det køle med ca. 1 kW om sommeren.

Jeg tror derfor desværre at Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade løsning vil have en meget begrænset effekt i en dansk hedebølge. Men jeg vil meget gerne vide om jeg måske tager fejl?

pilehave
pilehave
Postnr: 8543
pilehave pilehave

Ovenlys-vinduer og god udluftning om aftenen med gennemtræk fra stueplan vil være en god idé, men kunne da godt selv have brugt noget aktiv køling de sidste par uger ;-)

Jackjakson
Jackjakson
Postnr: 8600
Jackjakson Jackjakson

Er der en specifik grund til du vil på fjernvarme?
hvis huset er isoleret efter bygningsreglementet vil du med en luft til vand pumpe ikke skulle bruge mere end 3-4.000 kroner om året på varme.
Det er vel næsten det, det årlige gebyr til fjernvarme selskabet er?

mads8700
mads8700
Postnr: 8700
mads8700 mads8700 Trådstarter

Vi planlægger også med to store Velux vinduer, så vi kan lufte ud.

Vi vil gerne have gulvvarme, og bor et sted med billigt fjernvarme.

Jackjakson
Jackjakson
Jackjakson Jackjakson

Billigere end 3-4.000 kr. om året?
Du skal tænke på med gulvvarme at det vil føles fodkoldt hvis temperaturen er lavere
end rum temperatur.

renepaulsen
renepaulsen
renepaulsen renepaulsen

Med en luft til vand varmepumpe kan du altså også få gulvvarme. Så skal du ikke ud i at have to forskellige systemer.

En luft til vand varmepumpe kan også køle ved at lede afkølet vand gennem slangerne. Det er dog ikke så hurtigt som en luft-luft kan gøre det, men skulle være væsentligt billigere. 

Derudover kan du drive anlægget med solceller, eventuelt kombineret med en powerbank, og i teorien få næsten gratis varme på solskinnende vinterdage (når anlægget er betalt hjem igen selvfølgelig). 

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Der er jo mange steder hvor der er tilslutningspligt hvis der ligger fjernvarme i vejen. Så man slipper ikke nødvendigvis. 

Elektronikteknikeren
renepaulsen
renepaulsen
renepaulsen renepaulsen
Gregeren skrev den 30-07-2019 17:26:19

Der er jo mange steder hvor der er tilslutningspligt hvis der ligger fjernvarme i vejen. Så man slipper ikke nødvendigvis. 

Det er jo så lige det. Det har trådstarter ikke oplyst. Vi ved kun at han bor et sted med billig fjernvarme. 

pilehave
pilehave
Postnr: 8543
pilehave pilehave
Jackjakson skrev den 30-07-2019 13:40:49

Du skal tænke på med gulvvarme at det vil føles fodkoldt hvis temperaturen er lavere
end rum temperatur.

Hvorfor skulle der være fodkoldt?? Tværtimod, hvis du har radiatorer, så vil gulvet da være koldere end hvis du har gulvvarme, det siger næsten sig selv ;-)

Jackjakson
Jackjakson
Jackjakson Jackjakson
pilehave skrev den 31-07-2019 10:15:17

Jackjakson skrev den 30-07-2019 13:40:49

end rum temperatur.

Hvorfor skulle der være fodkoldt?? Tværtimod, hvis du har radiatorer, så vil gulvet da være koldere end hvis du har gulvvarme, det siger næsten sig selv ;-)

Jeg tror ikke du forstår mit indlæg.
Hvis du sender koldt vand ud i gulvarmen vi gulvet føles koldt.
Hvis rum temperatur er 25 grader, og gulvarmen køler til 20 grader, så vil gulvet føles koldt.
Selvfølgelig hvis det er det man gerne vil have, så er det jo perfekt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.