Køling i nybyggeri

De sidste par somre har vi haft mange nætter, hvor soverum nemt vil kunne have en temperatur på 25+ grader, hvilket naturligvis giver væsentlig dårligere søvnkvalitet. Jeg vil derfor meget gerne i vores nybyggeri tænke køling med ind.

Hvilke kølings muligheder har man i forbindelse med nybyggeri? Projektering i forhold til varme er naturligvis det vigtigste, men jeg vil gerne også have en kølings mulighed.

Den bedste løsning jeg selv har kunnet finde er Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade, som er en enhed der kobles på et Danfoss ventilationsanlæg fx Danfoss Air-enhed a2.

Den geotermiske flade har to funktioner:
Om vinteren forvarmer den udeluften, så anlægget sikres mod tilisning.
Om sommeren køler den udeluften ned, så der indblæses frisk kølig luft. Typisk indblæsningstemperatur vil være 14-16°C, afhængig af udetemperatur, jordbundsforhold for brinekredsen m.m.

Den geotermiske flade tilsluttes en nedgravet jordslange, hvori der cirkuleres brine (frostvæske). Det eneste effektforbrug ved denne løsning,
er til cirkulationspumpen. Fladen leveres færdigsamlet inkl. automatik, 2 stk. temperaturfølere for kanalmontage samt de nødvendige kabler. Plug’n’play installation - systemet genkender og konfigurerer automatisk fladen ved tilslutning. Fladen monteres i kanalsystemet, på udeluftsiden.

https://store.danfoss.com/dk/da/Varmeautomatik/Ventilation-med-varmegenindvinding/Tilbehør/Varmeflader-til-Danfoss-Air-enheder/p/089F0354

https://www.youtube.com/watch?v=irFXF0r918o&feature=youtu.be&t=133

Tror I på at Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade vil kunne have en indblæsningstemperatur på 14-16°C, når der er hedebølge i Danmark?

De sidste par somre har vi haft mange nætter, hvor... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade skal der nedgraves 100-150 m jordslange i 1,5-2 meters dybde, og så kan det køle med ca. 1 kW om sommeren.

Jeg tror derfor desværre at Danfoss Air Geotermisk Køle-varmeflade løsning vil have en meget begrænset effekt i en dansk hedebølge. Men jeg vil meget gerne vide om jeg måske tager fejl?

Er der en specifik grund til du vil på fjernvarme?
hvis huset er isoleret efter bygningsreglementet vil du med en luft til vand pumpe ikke skulle bruge mere end 3-4.000 kroner om året på varme.
Det er vel næsten det, det årlige gebyr til fjernvarme selskabet er?

Vi planlægger også med to store Velux vinduer, så vi kan lufte ud.

Vi vil gerne have gulvvarme, og bor et sted med billigt fjernvarme.

Med en luft til vand varmepumpe kan du altså også få gulvvarme. Så skal du ikke ud i at have to forskellige systemer.

En luft til vand varmepumpe kan også køle ved at lede afkølet vand gennem slangerne. Det er dog ikke så hurtigt som en luft-luft kan gøre det, men skulle være væsentligt billigere. 

Derudover kan du drive anlægget med solceller, eventuelt kombineret med en powerbank, og i teorien få næsten gratis varme på solskinnende vinterdage (når anlægget er betalt hjem igen selvfølgelig). 

Der er jo mange steder hvor der er tilslutningspligt hvis der ligger fjernvarme i vejen. Så man slipper ikke nødvendigvis. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-07-2019 17:26:19

Der er jo mange steder hvor der er tilslutningspligt hvis der ligger fjernvarme i vejen. Så man slipper ikke nødvendigvis. 

 Det er jo så lige det. Det har trådstarter ikke oplyst. Vi ved kun at han bor et sted med billig fjernvarme. 

Jackjakson skrev den 30-07-2019 13:40:49

Billigere end 3-4.000 kr. om året?
Du skal tænke på med gulvvarme at det vil føles fodkoldt hvis temperaturen er lavere
end rum temperatur.

Hvorfor skulle der være fodkoldt?? Tværtimod, hvis du har radiatorer, så vil gulvet da være koldere end hvis du har gulvvarme, det siger næsten sig selv ;-)

pilehave skrev den 31-07-2019 10:15:17

Hvorfor skulle der være fodkoldt?? Tværtimod, hvis du har radiatorer, så vil gulvet da være koldere end hvis du har gulvvarme, det siger næsten sig selv ;-)

 Jeg tror ikke du forstår mit indlæg.
Hvis du sender koldt vand ud i gulvarmen vi gulvet føles koldt.
Hvis rum temperatur er 25 grader, og gulvarmen køler til 20 grader, så vil gulvet føles koldt.
Selvfølgelig hvis det er det man gerne vil have, så er det jo perfekt.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis