Fra gas til el komfur

Hej, 

Jeg er lige flyttet ind i en ny lejlighed, hvor der før har været gastilslutning til komfur. Gas er desværre udfaset i vores forening, og lukket permanent Hende der boede her før mig havde har haft et mini ovn.

Jeg vil meget gerne have et almenligt elkomfur. Nu er jeg bare i tvivl om jeg har 380v tilslutning i lejligheden.

Der er ikke noget kraftstik i køkkenet, kun et almeneligt med jord

Mit spørgsmål er så nu: Kan jeg udfra eltavlen se om der 380v i lejligheden?

Jeg har vedhæftet et billede af den.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe for jeg er på herrens mark 

Bh V 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal kigge på måleren................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er en ny måler som intet viser , men du har kun 230 V i tavlen , få fat i en elektriker , som kan hente de faser du mangler , hvis du er heldig så er de måske lagt ind og er i bunden af Hpfi afbryderen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er heller ikke til at se på de nye radius målere, da de sidder på alt fra 1 til 3 fasede installationer. 

Går der synlige kabler ind i området under eller ved siden af måleren? 

Har i nogle fælles tavler i kælderen?

Hvad har naboen? 

Du kan evt lige prøve at skrue den hvide afdækning af tavlen, drej skruerne en kvart omgang, men undlad at røre ved noget. Så kan vi lige se om der skulle være forberedt flere faser op til hpfi relæet. 


Elektronikteknikeren

I bunden af display på måler står der normalt L1 - L2 - L3 hvis alle 3 faser er tilstede. Det kan man ikke se med den vinkel som billedet har .



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for de hurtige svar. 


Der er et synlig Ledning der går ud i køkkenet til en stikkontakt med jordstik. 

Naboen har lige haft vandskade så alt er blevet renoveret. 

Jeg forsøgte at skrue afdækningen af den ser således ud

Jeg kan desværre ikke komme til under måleren. 

Ja du har kun en fase videre fra måler. Hvad der ligger før er ikke til at sige. 

Men hvis du snakker med naboen, kan han måske fortælle hvad han har fået lagt ind af strøm, hvis der er ført 3 faser op til jer, er det jo relativt billigt for dig at få fingre i dem. Frem for hvis de skal føres helt ude fra vejen eksempelvis. 


Elektronikteknikeren

Men det vil undre mig meget hvis en boligforening nedlægger gas uden samtidig at føre mere strøm frem til boligerne, da man jo fratager folk muligheden for at have et reelt komfur. 


Elektronikteknikeren

Er der ikke ansat en ejendoms-pedel? De plejer at have styr på sådan noget.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis