Inddækning foran overligger

Hej folkens.

Vi har købt en gård for lidt over et år siden og oplever nu at der kommer lidt vand ind ved en inddækning. Har vedhæftet lidt billeder.

Jeg kan ikke komme på nogen god grund til at der skal være en inddækning? Burde det ikke være nok med en murstensoverligger (som der også er)?

Tidligere ejer oplyser at inddækning går ind på bagsiden af muren og det er egentlig eneste årsag til at jeg fortsat overvejer en inddækning, men gode råd modtages.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Huset er sikkert født med murstensoverligger med jern i. Det er rustet igennem og nu prøver man at holde regnen ude med en metalinddækning.

Jeg tror du skal pille den ned og så konstatere, hvad der er bag. Det er også helt galt, hvis den er muret ind gennem hulmuren. Al evt slagregn der går gennem facaden ovenover vil blive ledt indad.


 

Inddækning er sikkert lavet fordi der har været problemer. Hvis den går ind bag ydermur og med en kant bukket lidt op så er det et godt forsøg om end ikke særlig pæn. 

Du kan hjælpe det ved at bore huller ind i fugen især hvor problemet er. Så er der chancer for at det hellere vil løbe ud eller tørre lidt ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil den rigtige løsning ikke være at fjerne inddækning og evt få muret en ny overligger i? Hvis der har været problemer som er årsagen til inddækning, så vil det vel løses med ny overligger.?

Hvad gør man med isoleringsmateriale? Det kommer jo til at vælte ud hvis jeg åbner

En ny overligger hjælper desværre ikke på vandindtrængen. Den fugt der eventuelt kommer bag på ydermuren skal ledes ud. Det er det der er forsøgt ved indmuring af denne inddækning. Det ses tydelig på fuger at der har været om muret 3-4 skifter op. 

Men skal have murerpap der ligger lige over overligger, skråt op på indermur. Isolering og skæres til så det virker både bag pap nederst og foran pap på hele vejen op. Murerpap skal bukkes op i ender så vandet ikke løber ud til siden men kun kan komme ud imod ydermuren.

ELLER der indmures en TP rende LINK et par skifter over overligger. Den skal så limes tæt sammen og have et par slanger der leder vandet ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ingen facader der er tætte. Hvis du kigger efter vil du se mange huse har en lille ventil i den lodrette fuge, lige over soklen. Det er dræn. Der kan opstå,store problemer, hvis feks murbinderne hælder den forkerte vej.


 

Tak for rigtig gode svar. Jeg forstår ikke helt at det ikke er et problem ved vinduespartiet ovenover, men er det ved denne.

Men jeg tænker en løsning med tp rende må være den mest korrekte løsning, så bliver det også noget kønnere end det pt. er.

Det indebærer at du igen skal have 3-4 skifter taget ned. Og der skal du så i mellem tiden holde det øvrige murværk oppe, så det ikke revner. 

Du skal måske hyre en lokal murer til at hjælpe


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis