regnvandstønde og niveauforskel

Jeg har en regnvandstønde som står ved min ene tagrende (som så mange andre :-)

System er jo simpel med overløbsfidus på nedløb og slange til tønden, som når den er fyldt ikke løber over.


På den anden side af huset vil jeg også gerne udnytte vandet fra taget, men vil ikke have tønden stående fremme.

Jeg kan placere den 3 meter fra tagrenden og lade vandet løbe oppe over et skur tag.

Det tager er vel ca. 3 meter højt.

Så på nedløb vil jeg montere den sædvanlige overløbsdims, men i de 3 meters højde og fra den en 45 meter slange der kan lede vandet til tønden.


Men da tøndens top er 1,5 meter under taget hvor slangen løber, så vil den jo bare løbe over.

Kan man gøre noget smart der så den kun fyldes og resten bliver i nedløbsrør?


Katmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det enkleste ville være hvis du kunne lade din slange løbe gennem skuret - eller under, og så lave tilkoblingen til tagnedløbet i den rigtige højde. Ellers må du lave et overløb fra tønden.



Søren O

desværre er der gennemgang i skuret.

tag er i øvrigt kun 2,1 meter højt...

Så der er kun over eller under.


Men en slange under skuret og 1,2 meter op til tønden er muligt?

Så vil vandet løbe op til samme højde som det kommer fra ved nedløbsrør?

Ja beklager min manglende viden om vand og forløb... :-)


Hæve tønden op til skurtag også muligt, men måske for farligt, hvis den vælter.

Står dog i et hjørne med mulighed for fastgørelse. til skur og rækværk.


Katmus

Det vil virke med slange under skuret. Hvis du gerne vil hæve tønden - f.eks. for lettere at kunne tappe vand af, så gør du bare det, men som du selv er inde på, sørg for at tønden står stabilt.


Søren O

tak.. tror jeg fjerner de 6 fliser og graver slangen under jord


Katmus

Fandt en bedre version.


Men tilbage til mit oprindelige problem.


Hvis jeg kunne få en vandtønde der var vandtæt ved låget, så kunne jeg vel sætte et rør i tøndens låg, som ligeledes sidder vandtæt.

Så kunne det komme op i samme højde ca. 2,2 meter hvor slange fra nedløbsrør så ville være i samme niveau og kunne monteres på rør.


Katmus

Og så vil du lade slangen fra nedløbsrøret gå hen over skuret. Det er der ikke noget i vejen for, men tønden skal kunne holde til vandtrykket (mindst 3 m Vs). Du skal nok også lige have en udluftning i tønden for at slippe af med luft.


Søren O

https://shopping.coop.dk/vare/regnvandstoende-basic-beige-300-liter/4023122183358


men den er grim :-)


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis