Sammenstøbning af gulve i flydebeton

Jeg har et køkkengulv i 11cm tyk, armeret gulv udført i flydebeton. Jeg vil i stuen støbe et tilsvarende gulv som gerne skal hænge sammen med køkkengulvet i et nyt køkken/alrum Det optimale er sikkert at lave et planlagt støbeskel mellem gulvene, men her kommer udfordringen; 

Ca 1.5m af køkkengulvet som kommer til at støde op mod det nye  stuegulv er i en bredde på 60cm uden varmeslange, da det var placeret under køkkenskabe tidligere. Jeg får således et koldt område midt på mit nye gangareal.

Jeg tænker at bryde 1.5x0,5m af køkkengulvet op og binde stuens armering sammen med køkkenets armering og føre stuens varneslange ind i området. Tanken er at hvis armeringen er bundet sammen må der være mindre risiko for uplanlagt støbeskel langs de 1.5x0.5m nye gulv i køkkenet.  Der kommer klinker ovenpå dette gulv igen, og jeg vil være ked af revnede klinker pga. støbeskel. 

Er der nogen der ved lidt om støbeskel i flydebeton som kan fortælle om jeg er på afveje?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er god begyndelse at armering hænger sammen. En anden ting er at ophugningen er så "dårlig som mulig " Altså skal det gamle køkken beton både være så ujævn som mulig, og skråne ud under det nye gulv. 

Der støvsuges godt i kanter hvor det skal støbes sammen, og kostes godt op med fliselim, samme dag som støbning. ( vådt i vådt.)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar.

Jeg kom til at tænke på om støbeskellet mellem de 1.5x0.5m og det gamle køkkengulv helt kan undgåes ved ikke at bryde gulvet op men skære 2 riller ca 30-40mm ned i betonen og lime varmeslangen ned med noget velegnet lim, ex fliselim. Og så lægge noget armeret gulvspartel ovenpå inden klinker atter limes på.

Jeg vil frygtelig gerne undgå støbeskel på 2 akser. 

Hvad siger i til ovenstående?


Det er ikke en nem eller god løsning, varmeslanger kommer til at ligge højt oppe. Du undgår vel stadig ikke støbeskel et sted. 

Hvis der er gennemgående armering og støbeskel er knudret m.m. så kan det ikke give sig. 

Når man laver støbeskel i industrigulve, så lægge an en stor trekant liste ind i kanten når man støber 1. del. Når denne trekantliste fjernes er der et hak som kan holde de 2 gulvflader i samme højde. Jeg ved godt det er noget helt andet, da større flader alligevel skæres igennem så man har styr på brudflader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville heller ikke bekymre mig når du har mulighed for at surre armering godt sammen mellem de to dæk. 

Endvidere som elmand skriver, bryd gulvet op som var det et stenbrud i overgangen. Så der rager kanter ud og ind og du får en stor overflade at hæfte på. 

Herefter er det blot at sørge for at det nye gulv hærder af så langsomt som muligt, Dvs. at det dækkes over med plastfolie, og evt. vandes/fugtes efter første døgn. 

Så får du god styrke i det nye gulv, samt i samlingen. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis